Hej,

Enligt svenska wikisidan taggas badplats (efter vissa diskussioner)
leisure=beach. natural=beach bara för fysisk strandmiljö oavsett
badplats. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Bathing

Jag hittar inte någon direkt diskussion om taggning av svenska badplatser nu, men vet att jag har funderat på det innan. Taggen leisure=beach ser ut att vara ett förslag, men den svenska versionen av sidan Bathing [1] verkar vara en inte helt uppdaterad översättning av den engelska [2]. Den senare nämner taggen amenity=public_bath [3] som taggningsalternativ. Denna tagg (eventuellt kombinerat med bath:type=open_air) verkar väl lämpligare för de flesta svenska badplatser? Då kommer man bort från begreppet "beach", vilket i min mening fungerar dåligt när man vill beskriva en typisk svensk badplats.

Mvh Erik

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Sv:Bathing
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bathing
[3] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity=public_bath