Hejsan!

Jag har mappat en del i Båstad men bor lite för långt ifrån (Lund) för att ha
någon närmare lokalkännedom om området. Brukar dock cykla igenom/runt Båstad på
somrarna så jag har en del GPS spår.

Jag rekommenderar att gå runt med GPSen rätt mycket först för att få bra spår
som man sedan kan kalibrera flygbilderna efter. Minns inte på rak arm hur bra
precision det är där i trakten nu men tror det är lite sneda bilder så
kalibrering behövs. Gå gärna samma rutt flera gånger och försök få spår som går
på båda "ledderna". Personligen är jag mer för precision än att kartlägga
massor slarvigt (leder bara till mer jobb sen när man ska städa upp skiten ;)).
Klarar man att göra båda samtidigt är det iofs positivt. :D Rekommenderar
annars JOSM om man ska power-mappa, men det programmet har dock rätt hög
inlärningströskel.

Har själv inte varit så aktiv senaste halvåret men det finns nog ett antal vana
mappare här i Skåne som kan komma med tips så tveka inte med att fråga antingen
här på listan eller på #osm.se @ irc.oftc.net.

/Joakim