Hej,

jag undrar hur historiska län och andra landskap mappas bäst.

Mitt första exempel är Skaraborgs län (del av dagens Västra
Götalands län). Namnet användas fortfarande för att betäckna
regionen. Det finns t.ex. Skaraborgs kommunalförbund eller
Länsförsäkringar Skaraborg, även om deras ansvarsområdet är inte
nödvändigvis samma som gamla länet.

Andra exemplet är grannregion Sjuhärad(sbygden). Regionen är
ännu mindre fast definierat (enligt Wikipedia finns det olika
tolkningar vilka kommuner ingår), men det finns t.ex. SR Sjuhärad
och Sjuhärads kommunalförbund.

För att mappa regionerna tänkte jag att använda en relation
(type=boundary, boundary=historic). Tänkbart är även olika
relationer: kommunalförbunden är aktuella administrativa enheter
som kan mappas med boundary=administrative och en admin_level
som är mellan kommun och län.

Finns det några synpunkter? Är det kanske en ide att dokumentera
detta i Wiki:n?

Tack!

Hälsningar,
Thomas