Quoting Tomas Marklund <tomasmarklun...@gmail.com>:

Ja, jag håller med föregående talare: *Riktigt* snyggt! Lite ovant
gui-mässigt att translatera kartan för att placera rektangeln istället för
att dra själva rektanglen, men det funkar ju bara man vänder på hjärnan
lite temporärt.

Tack! Jo, det känns ju lite bakvänt men det löser en del problem... T.ex. vad som händer om en klantig användare drar iväg rektangeln utanför den visade ytan och så. :-) Jag tror Lantmäteriets utskriftstjänst gör likadant.

Ett tips: Skriv gärna ut ele-taggen på sjöar också. Även om det inte är nån
officiell osm-rekommendation att sätta ele-taggar på sjöar så är det ganska
gott om sjöar som har det ändå. Då blir det ännu mer terräng-kartan-likt :)

Bra idé! Tyvärr är min etikettplacerare rätt korkad, så det kommer nog att bli rätt fult i första vändan, men jag ska titta på det.

Nyfiken fråga: Varifrån kommer datat till höjdkurvorna? Det finns inget
sådant i osm väl?

Här: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/copernicus-land-monitoring-service-eu-dem