On Tue, Nov 19, 2019 at 8:20 AM Henrik Lundqvist <h.lundqv...@gmail.com> wrote:
> Alla WMS-tjänster brukar även finnas som Rest-tjänster som är klart bättre
> att använda för detta syfte. Även shapefiler brukar tillgängliggöras.

Appropå REST, jag lyckades inte med QGIS ladda in Naturvårdverkets LED
data vektorer via WFS, deras WFS är tydligen någon Arcgis variant som
talar REST istf SOAP. Är det ngåon som har lyckats få denna data som
Shapefiler eller tala med WFS:en?

> Om tex fastighetsgränser skulle bli öppna data som ändras dagligen, skulle du
> då finnas initiativ att föra in dessa?

När det har kommit upp till andra länder så har konsensus varit nej.
Jag är inte helt negativ egentligen.

> Man tar på sig en otrolig förvaltningsuppgift om man har för avsikt att
> alltid ha korrekt grundata.
> Dock tycker jag att topografi och naturtyper NMD passar perfekt.
>
> Hoppas ni förstår mitt tänk.

Just NMD är otroligt mycket svårare att förvalta än Naturreservat, det
var mest därför jag var försiktigt negativ till NMD. Men ni har rätt
att man måste bevaka Naturreservat ordentligt.

Hälsningar Erik