On Fri, 2019-11-29 at 20:19 +0100, pangoSE wrote:

> Jag föreslår att vi skapar en importplan och sen tar bort existerande
> adresser på byggnader i området och ersätter med noder från kommunen.

Att ta bort groud-truth-verifierade adresser och ersätta dem med en
import låter som en dålig idé.

När jag karterat i städer som gjort en adressimport så har märkt att
det finns en hel del spökadresser, dvs. adresser i OSM-kartan som inte
har någon motsvarighet i verkligheten. Det kan kanske vara reserverade
adresser att ta i bruk om ytterligare hus byggs på ett ställe eller
adresser som använts en gång i tiden men inte längre gör det.

En annan fördel med groud-truth-verifierade adresser är överlägsen
integration med övrig kartdata, t.ex. att de även har en entrance-tagg
och att de sitter exakt där ingången till en given adress är.

Att ha kommunadresser som ett informationlager, likt en satelitbild,
som karterare kan konsultera är i min mening en mycket bättre väg att
ta.