Hej!

Jag håller inte riktigt med om att OSM:s naturreservat skulle vara
undermåliga. Ja, de är dåligt uppdaterade, men i vissa andra avseenden är
datasetet i OSM bättre än "originalet". Jag och några andra har gått igenom
de ursprungliga importerna reservat för reservat och åtgärdat en del
problem som fanns. Detta arbete är nu (åtminstone för min del) avslutat och
har lett till bl a följande förbättringar:

* De flesta (alla?) reservatsgränserna är resultatet av
digitaliseringsprojekt som genomförts län för län. Vid länsgränserna var
naturreservatsgränserna inte harmoniserade, utan grannreservat i olika län
kunde överlappa varandra eller åtskiljas av en smal remsa. Detta är nu
åtgärdat i OSM.
* Där reservatsgränser sammanfaller med kommun-, läns- och riksgränser är
de sammanslagna till en enda geometri som ingår i flera relationer.
Reservatsgränserna är oftast de bästa geometrierna vi har för
administrativa gränser.
* Ibland är en naturreservatsgräns den bästa definitionen vi har av
strömfåran i ett vattendrag. I sådana fall har reservatsgeometrin
återanvänts för vattendraget. (Omvänt finns det kommungränser där den bästa
definitionen av geometrin är ett vattendrag, eftersom Topografiska kartan
inte är helt precis alltid.) Jag är medveten om att detta inte är helt
okontroversiellt.
* Ur ett mer OSM-internt perspektiv har reservat med flera åtskilda delar
slagits ihop till multipolygoner, och en del taggar som duplicerar
information som numera finns på annat sätt i OSM (t ex is_in= och
lst:kommun=) har tagits bort.

Jag är positiv till en nyimport av ändrade gränser, om den inte förstör det
arbete som lagts ner på att förbättra befintliga data.

Hälsningar,
Essin