Wikimedia Sverige undrar om vi kan tänka oss att spela in en liten film
(max 55 sekunder lång) i stående format på en telefon där man berättar lite
om varför OSM är bra. Filmen måste vara CC-BY (eller bättre) då den kommer
distribueras av dem.

Är det någon här som kan tänka sig att spela in och vara huvudpersonen i
denna film? Som anställd av Wikimedia Sverige upplever jag det som att jag
sitter på lite för många stolar och har lite för många hattar på mig för
att vara den som är med på denna film och uttrycker sina åsikter.

Jag tycker det är rimligt att den som spelar in filmen har fullt mandat att
föra fram sina subjektiva åsikter. Samtidigt är det juste om vi,
gemenskapen, tillsammans först kan prata lite om vad det är som gör OSM bra
för att ge lite vägledande tankar. Dock är det väldigt svårt att summera
det på 55 sekunder.

Eftersom de flesta som kommer se filmen inte vet hur OSM skiljer sig från
tex en tryckt karta på ett papper så tror jag det är bra att fokusera på
att det handlar om geografisk rådata och att kartan bara är ett av många
tänkbara resultat av att arbeta med denna data. Den kan användas till att
skapa en reseplaneringsmjukvara. En biodlare kan ställa en GIS-fråga för
att leta upp lämpliga innergårdar i stadsmiljö nära kolonilotter för att
ställa ut kupor. Din bil skulle kunna rekommendera dig att parkera runt
hörnet så solen smälter frosten på fönsterrutan åt dig på morgonen. Att HOT
på riktigt räddat liv när gemenskapen kommit samman och skapat kartor åt
räddningsarbetare i katastrofområden.

Är det någon som känner sig manad att ta denna pucken? Jag borde egentligen
inte skriva det, men vill ingen så kan jag göra det.

Värt att nämna i detta mejl är att Wikimedia Sverige är de som för många år
sedan ursprungligen sponsrat OpenStreetMap Sverige med server, och nu i
veckorna med nya hårddiskar till denna då de gamla brunnit upp. Så det är
en liten gentjänst från oss till dem att göra det här.

Kalle