Apa yang Kila tuliskan ini sangat real sekali terjadi di banyak belahan
bumi Indonesia, Sumatera Utara khususnya.

Pengalaman juga menunjukkan tidak adanya keinginan untuk memahami setiap
etnis membuat banyak pembangunan menjadi salah arah dan tidak tepat
sasaran. Contoh kecil (kecil maksudku wilayahnya) rehabilitasi Nias dari
gempa dan tsunami. Nias sebuah pulau yang bisa kitari dalam sehari
menunjukkan adanya perbedaan kebiasaan di masing-masing tempat. Tidak
adanya pemahaman terhadap perbedaan ini membuat banyak proyek
rehabilitasi tidak berguna untuk mereka.

Tidak rahasia lagi banyak bangunan rumah tidak mereka pakai karena tidak
sesuai dengan 'keinginan' mereka, tetapi terus juga dipaksakan.
Penindasan yang lebih kejam adalah adanya pemaksaan terhadap masyarakat
sehingga tercerabut dari akarnya. Bisakah kita bayangkan, mereka yang
turun temurun adalah nelayan dipaksa menjadi petani? Setelah tidak
berjalan maka masyarakat akan dianggap tidak mau memperbaiki nasibnya
sendiri, tidak kooperatif.

Ada kecenderungan pada pemerintah (termasuk intelektual) selalu merasa
mengetahui apa yang terbaik bagi masyarakat tanpa bertanya atau mengenal
masyarakat. Lebih gawat lagi para orang pintar ini merasa dirinya adalah
juruselamat bagi masyarakat yang dianggap bodoh. Jika sudah ada pada
posisi ini, adakah suara dan keinginan mereka masih terdengar?
 Demikian juga Karo yang selalu  mengindentifikasi diri kita
dengan permenek dan perelem-elem. Pernahkah kita bertanya kenapakah
orang Karo menek? Kenapakah orang Karo relem-elem?

 Kembali lagi ke soal budaya. Ada masyarakat tertentu mempunyai
pandangan jika menunjukkan amarah tidak baik (itu sebab SBY menuai
kritik karena marah di Lemhanas karena ada pejabat yang tertidur tatkala
dia berpidato).  Ada juga masyarakat sedikit tersinggung langsung marah.
Tentu saja kita tidak boleh mengatakan Masyarakat Y lebih mudah marah
dibandingkan dengan masyarakat X. Lain standarnya toh...

Contoh yang lain, bas masyarakat tertentu ngelawan orang tua la mejile,
tetapi perlahan-lahan si anak bertambah jauh dari orang tua karena tidak
ada kedekatan batin. Tapi bas masyarakat suku Rimba misalnya melawan
orang
tua tidak menjadi masalah, setelah selesai berdebat mereka bisa tertawa
riang kembali (baca Sokola Rimba karangan Butet Manurung).  Lalu bisakah
kita katakan masyarakat A lebih sopan dari masyarakat B?

 Satu hal lagi yang mungkin terlupakan oleh kita, kalak Karo megah
akapna ngatakenca maka ia permenek hingga tidak ada keinginan untuk
meneliti/mencek kebenaran permenek itu, dianggap saja sudah benar bahwa
kalak Karo permenek. Ucapan ini sudah jadi ekspresi budaya.

salam,
ita

--- In tanahkaro@yahoogroups.com, MU Ginting <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> CAKAP-CAKAP WARI LIBUR 1
>
>   Cakap soal istilah 'batak', memang selalu menarik, atau
setidaknya begitulah di milis kita. Sudah berulang-ulang dan sudah
sepanjang masa milis, bisa dikatakan. Siapa saja yang memulai langsung
nyambung ke semua teman, dan terus giat tidak pernah ngantuk kayak
ngitung duit salin kata SG bas postingna, tak pernah ngantuk.
>   Telu sifat kalak Karo si icakapken pak Nabari Ginting, itulisken Hg
ras SG ku milista: permela, permenek ras perelem-elem. Sipertama enda
enggo nandangi masap, 'krisis jati diri' salin kata Hg. Bagi
simekatep ka kuidah kalak 'Batak' ndai la permela sitikpe, tapi
maju kang. Kalak Karo ndai enggo masap permelana, tapi bikin maju atau
bikin mundur? Eh . . . adi sisungkun kalak silanai permela adah ndai
tentu labo mundur nina, duit ndai ka kap siman tangkelen atau siman
itungen. Tapi adi sisungkun kalak si lit denga permelana, adikin pe lit
denga, eak . . . tentu mela nina, tah perbahan duitna gia, la kap bage
tradisinta. Duit ndai . . . banci ngubah kai pe termasuk si permela jadi
la permela.

>   Kalak Batak ndai . . . sub-etnis kena, kami Batak nina ka. Bagi
kalak Aceh, kerina jadi kalak Aceh. Piah ibas MoU GAM la tercatat kalak
Gayo atau Alas, kerina 11 etnis sideban i Aceh. Enda kalak Aceh nge
kerina nina kalak Aceh. Tek ka Pusat, la kap lit pengetahuan-daerahna
Pusat enda. La tehsa i Aceh lit kepeken kalak Gayo atau Alas. Gundari
enggo gejek, kami labo ikut nanda tangani MoU GAM nina kalak Gayo,
engkai maka ipaksaken ka man kami nina. Pusat bingung,
pengetahuan-daerah kalak Pusat terutama kalak Jawana, la kap ken seh SD
saja pe. Eak, uga ibahan, ise si rugi. Pas kang bagi orang Pusat si
ergelar Bagir si erdahin i MA, la tehsa lit kalak Karo, istilah Karo pe
la pernah begina. Kalak Karo pe sip saja, kalak Batak ko ningkalak,
kalak Karo sinik saja. Kalak pendatang Tapanuli (6 kalak) mindo
tandatangan Bagir, ngesahken penyitaan Juma Tombak bas penduduk asli
nari, pemilik ulayat tanah Juma Tombak. Bagir la pernah megi istilah
'Karo' iakapna 'Batak' kerina. La
>  pernah megi 25 tahun Perang Karo Deli/Langkat 1872-1895 dibawah
pimpinan pahlawan Datuk Sunggal Badiuzzaman Surbakti. Ja nari kin begina
adi gelar perang enda pe ndai ibahan Belanda 'Perang Batak' atau
'Batak Oorlog'.
>   Arah uraian enda nari teridah nangat kang ise siberuntung atau
memanfaatkan istilah 'Batak' atau 'Aceh' janah ise ka si
jadi sial kenna getahna.

>   Kalak Belanda ku Taput maba injil, iterima ka jah injil enda, kerina
jadi kristen. Maka jah lit pahlawan, pahlawan nasional gelarna. Pahlawan
enda kang nai singirimken Patimpus mantek kuta Medan, nina ka. Maka
Tahura pe gantina ka tena gelarna, gelah sesuai ras 'sejarahna'
ndai . . . Ku Sumtim Belanda maba pasukan erbahan kebun ngerampok tanah
orang Karo. Orang Karo ngelawan, melala mate, melala i ukum,  tapi la
sada pe iangkat jadi pahlawan, gia erperang seh dekahna, bagi
Badiuzzaman Surbakti. Ku Taput la lit pasukan Belanda ngerampok tanah
rayat bikin perkebunan, la lit taneh subur, injil ngenca siperlu. Eak,
enda kuakap pengetahuan-daerah pusat ndai kang, setingkat pengetahuan
Bagir. Perang Batak kap enda tena, gelarna pe Batak Oorlog hehehe . . .
. tawa naring teta.

>   Nai la lit si pang ngatakensa kalak Belanda enda kalak motu, siakap
nai kerina kalak enda kalak pande, ku inget denga uga nai nina nini
bulang, uga pandena kalak igung gedang enda, kepeken melala kang simotu,
sebab la tehna bedana kalak Batak (etnis yang mengaku Batak) ras kalak
Karo. Kerina nge kena Batak nina, bali nge perasat kena kerina nina. Pas
kang bagi i Aceh, kalak Aceh nge kena kerina nina Belanda. Gundari gejek
jah, gara-gara keserampangan petugas kolonial, sedikitpun tak mau
berpikir membedakan etnis Aceh dari Gayo. Pas kang bagi aku sangana
tangtangna ku Eropah, kalak Bulek nge kap kena kerina teku. Gundari
enggo jelas kuidah bedana, apai si Jerman, Belanda, Inggris, Swedia,
Norwegia, jelas kerina bedana, pas kang bagi perbedaan kalak Aceh ras
Gayo atau kalak Karo ras Batak atau Pakpak.

>   Kuperdiateken kalak Australia, teridah jelas keturunen kalak Irland
atau keturunan kalak Inggris. Jah pe lit kang pendatang Karo, mbue ka
Batak, man kalak Australia Batak ndai kang kerina. Dasar orang tak mau
belajar teku . . . Encage jumpa  aku ras sekalak Aborigin, aku pernah ku
Bandung sangana peringatan 50 tahun konferensi Bandung nina bangku.
Bangga ia jumpa ras aku. Eh . . .  bagi si lit ka kuakap
'persamaanna' ras nasibku sebagai kalak Karo, gia biringen ka ia
sitik.

>   Sangana tangtangna kalak Inggris reh ku Sumtim (John Anderson 1823)
jumpa ia jelma i jenda, kalak si lenga masuk islam alias tak bertuhan
(Karo, Simalungun, Toba ). Lit ka kalak kanibal bas bukuna e, tentu
maksudna si lenga berTuhan ndai. Tapi kalak enda enggo me lit Tuhanna
emkap Dibata atau Debata, pengaruh Hindu Sanskerta, jauh sebelum Eropah
datang. Maka situhuna kalak tak bertuhan enda  enda enggom lit agamana,
enggo lit Dibata atau Debata (gelar Tuhan bas kalak Karo, Toba ras
Pakpak, pengaruh Hindu sanskerta ndai). Kalak enda ikatakenna ka kalak
'Bata', kalak si lenga erTuhan tapi enggo erdeBata atau
erdiBata, la islam. Mungkin jenda nari nge asal usul istilah
'bata' jadi 'batak'. Enda sada hipotes ningku mbarenda.
Kalak islam ngataken kalak enda orang Batak, kalak Toba bangga igelari
Batak janah ngaku Batak ngasa gundari, sidebanna sub-etnis Batak nina.
Gia lit kang pengalamenku si agak 'ganjil', melala kang kalak
Mandailing adi ikataken Batak, bagi sibegina ntah
>  lahang nge rananta, ngataken lahang pe lang, ngataken ya pe lang.
Kalak Belanda juga Inggris, ngayak gundari pe nggelari kalak
'Bata' ndai (Karo, Simalungun,Pakpak, Mandailing) kalak Batak.
Pengetahuan-daerah kalak kolonial ngayak gundari pe lenga tambah, pas
kang bagi kalak Jawa Pusat. Eak . . nai kita perliah ninta, gundari
lanai kita permela, enggo maju hehehe . . .

>   Selamat weekend
>   MUG
>   --
>
>   Catatan.
>   Enda kutambahi nr 1, nginget setting yahoo enda lanai
'tersaroi', lanai bagi biasana. Adi pake nomor mbera la kari
terdampar bas posting si enggo ndekah si bali rubrikna. Banci lanai
terdarami. Bujur ras selamat berlibur.