Feladó: techinfo-bounces+farkasg=iszkg.sulinet...@lista.sulinet.hu
[techinfo-bounces+farkasg=iszkg.sulinet...@lista.sulinet.hu] ;
meghatalmazó: eNTi Szoft [e...@entiszoft.hu]
Küldve: 2011. május 18. 17:40
Címzett: techinfo@lista.sulinet.hu
Tárgy: Microsoft Security Essentials - volt: Re: Ingyenes virusirto otthoni
gepre

Tisztelt Listatagok,

Két levélre is válaszolok.
Az elsőre nem szívesen, mert bár elfogadom a levélíró véleményalkotási jogát,
de érvei nem gyengítik, hanem éppen erősítik a tételt: az MSE antivírus
funkciókkal
kívánatossá tett szoftverjogtisztasági eszköz, éppen ezért nincs értelme az
antivírus eszközökre érvényes kategóriákkal leírni.
Mégis, hasznos lehet egy teszt eredményeinek értelmezésében.

A másik levél apropója az: úgy tűnik, még öreg róka is megvezethető.

- 1 - 1 - 1 - 1 -

Message: 14
Date: Tue, 17 May 2011 18:21:53 +0000
From: Farkas Gábor<fark...@iszkg.sulinet.hu>

>  A licence-ben ...8<...  ez áll:
>  "A szoftver időről-időre kiválthatja, hogy az operációs rendszer ellenőrizze
> az Ön
>  operációs rendszer szoftverének eredetiségét, az adott operációs rendszertől
>  függően."
>  És utána ennek a hogyanját részletezi.

Ha egyet tudunk érteni abban, hogy ezekre a műveletekre nincs szüksége egy
antivírus szoftvernek, akkor keressük meg azt a tevékenységet, amihez éppen
ezek a funkciók kellenek.
Szerintem ezek a szoftver jogtisztaság ellenőrzésének a feladatai. Szerinted?

>  Ez így erős csúsztatás szerintem.
??? Erősen finom voltam.
Különösen érdekes az EULA azon része, ami szerint a szoftver (saját döntése
alapján)
akár szankcionálhat is, pl. bizonyos op. rendszer funkció letiltását válthatja
ki.
Én frászt kapok, ha egy szoftver egy "személyben" nyomozó, ügyész, bíró és
ítélet-végrehajtó, anélkül, hogy gondolkodó személy jóvá hagyná a tevékenységét.
Mert mi van, ha téved? És mi van, ha a megbénított gép miatt az ügyfél lemarad
egy pályázat-, egy tender-határidőről?

>  Ebben a független virusdetektálási tesztben "mellesleg" jobb, mint pl. az
> AVG,
>  pedig az sem
> rossz:http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc_od_feb2011.pdf
"Jobb", "rosszabb" - ki miben hisz, abban bízik.

A számok a következőket mutatják:

Felderítési ráta:
1. A legjobb termék minden ötszázadik kártevőt engedte át.
2. Az MSE minden 23.-at
2. A "pedig az sem rossz" AVG minden 11.-et

A téves riasztások aránya:
1. A győztes egyetlen téves riasztást sem produkált
2. Az MSE 1-et
3. Az AVG 15-öt.

Kézzel indított keresés sebessége:
1. Leglassabb az MSE
2. Az AVG a másfélszeres gyorsaságával a középmezőny.
3. A győztes közel két és félszer akkora sebességgel keresett.

Erről többet max. magánban.

- 2 - 2 - 2 - 2 -

Message: 19
Date: Tue, 17 May 2011 21:03:09 +0000
From: Tamas GAL<tamas....@netlogon.hu>

>  Haaaat asszem vagyunk olyan viszonyban h mondhatok ilyet:
Amúgy is így van ;) a listán meg különösen.
Ennek ellenére tartom: ez a szoftver _elsősorban_ nem antivírus szoftver.
A dilemmám kb. annyi: minek nevezzem az óvodában azt a 120 kg-s, kopaszra
nyírt, kigyúrt nénit, aki napközben a gyerekekkel van, és akinek ugyan a
nyakában lóg a pedagógiai doktorátus, de akkor miért van a homlokán pánt, a
derekán fekete öv, a kezében dobócsillag, a hátán pedig Kalasnyikov és
töltényheveder?

>  Egy nagyon komoly Forefront motorral "szerelt" teljesen normalis virusirtorol
>  van szo,

1. Ad "motor, komolyság, díjak"
Hogy milyen a motor ebben a szoftverben - semmi dolgom vele, mert nem cáfolja
azt az állításomat: ez a termék _elsősorban_ nem antivírus feladatok ellátására
jött létre.

2. Ad "teljesen normális vírusirtó"
OK, álljon itt a MSE EULA 2/d) bekezdése (de betehetném akár a teljes második
pontot is):
$ d.) Ha az eredetiség ellenőrzése után a szolgáltatás megállapította, hogy az
$ Ön operációs rendszer szoftvere nem megfelelően licencelt, az Ön által
$ telepített szoftver letiltásra kerülhet, vagy ez hatással lehet az
$ operációs rendszer szoftver funkcióira – az adott operációs rendszerétől
$ és az alkalmazandó jogszabályoktól függően. Előfordulhat például, hogy
$ újra kell aktiválnia az operációs rendszer szoftvert, vagy
$ emlékeztetőket kaphat az operációs rendszer szoftver megfelelően
$ licencelt példányának beszerzésére, vagy előfordulhat, hogy a
$ továbbiakban nem képes használni az operációs rendszer szoftver bizonyos
$ funkcióit, illetve nem jut hozzá bizonyos javításokhoz, frissítésekhez
$ vagy szolgáltatásokhoz a Microsofttól.

Kérdés-1: ezek a tulajdonságok mennyiben antivírus szoftver jellemzők? Pláne,
mennyire "normális" antivírus védelmi funkciók?
Kérdés-2: ezek a tulajdonságok milyen szándékokat szolgálnak ki?
Illetve, megfordítva: az a szoftver, amelyik így működik, milyen feladatot lát
el?

3. Ad "elsődleges cél"
3.1. Az MS(R)szerzői jogai csorbulnak, ha lopják a szellemi termékét.
3.2. A BSA a piac látható szereplői ellen vethető be; szétaprózódott mivolta
miatt azonban a MS(R) nem tudja költséghatékonyan ellenőrizni az otthoni, magán
célú gépek és a pár eszközt üzemeltető  kisvállalkozások - MS(R) gyártmányú -
szoftvereszközeinek jogtisztaságát.
3.3. Az MS új utakat keresett az érdekei érvényesítésére:
- olyan eszközt hozott létre, ami képes ellenőrizni a szoftver jogtisztaságot
- olyan funkciót pakolt mellé, ami az adott piaci körben kívánatossá teszi a
telepítését (az EULA 1. pontja tisztázza, hogy éppen ennek a körnek engedi a
telepítést, más eszközökkel elérhető "szegényjánosokat" explicit kizár onnan)
- ingyen biztosítja a használatot, amivel egyrészt kívánatossá teszi a
telepítést, másrészt kizár bárminemű kártérítési alapot arra az esetre, ha
netán a szoftver befuccsol, és hazavágná az adataimat
- az EULA-ban _felhívja_a_figyelmet arra, hogy ez a termék
szoftverjogtisztasági ellenőrzést végez, és akár szankcionál/hat/ is, ha nem
megfelelő körülményeket talál.
- a felhasználóra bízza, hogy bevállalja-e az alkalmazást vagy sem.

A bajom ezzel mindössze csak annyi: az MS(R) ezt a termékét nem "jogtisztaság
ellenőrző" hanem antivírus szoftverként jeleníti meg a honlapján, antivírus
tesztlaborok ellenőrzésein is indítja (nem közömbös számára, hogy mi az
eredmény, mert vacak irtó nem vonzó az ügyfélkörnek - borul a terv), vagyis
tevékenyen és hatásosan alakítja a felhasználók felé mutatott képet.
Némi képzavarral: nem trójai, mert nem titkolja a görögöket, azonban a faló az
bizony csak faló marad még akkor is, ha maguk az olümposzi istenek húzzák a
madzagját.

Penge játék, ügyesen csinálják.

4. Mi a véletlen és mi nem?
>  barmelyik AV gyartonal tobbet tud az MS a sajat termekairol, ami nem
> veletlen,
>  es nehezen vitathato :D
Nem is teszem - tovább gondolom.
Az MS(R) miért / tényleg nem képes immár több, mint 30 éve olyan terméket
kiadni a kezéből, amelyik biztonsági szempontból akárcsak megközelítené akár a
Novell, akár a Unix/Linux, vagy a Mac biztonsági szintjét?
Csak remélni merem, hogy ebben nincs semmi szándékosság.

Végezetül annyit: a jelenlegi adatbiztonsági probléma-halmaz nem kis részét
éppen az a számítástechnikai szemléletmód váltotta ki, amit MS(R) részéről
kaptunk. Lehet, hogy kissé sarkos a megfogalmazásom: cinikusnak tartom, hogy
ezek után éppen antivírus szoftverként jelenítik meg a szoftverjogtisztaság
ellenőrző programjukat.

--
Üdvözlettel:
Simon Gábor