Tisztelt Lista!
Elkötelezetten elektronikus adminisztráció párti vagyok. A 2009/2010-es
tanév óta élesben használjuk a Taninformot, mivel a fenntartónk 2005 óta a
normatív hozzájárulást nekik utalta. Időt és energiát nem kímélve, az
ügyfélszolgálattal jó kapcsolatokat ápolva gyakorlatilag a kezeink között
vált egyáltalán használhatóvá a rendszer. Úgy érzem, hogy az elmúlt évek
fejlesztéseinek elmaradása azt eredményezte, hogy mára gyakorlatilag
összeomlott a rendszer. Elkeseredésünkben mi sem tudtunk mást tenni, mint
több iskolához hasonlóan az új fenntartónkhoz fordultunk segítségért.
Túllépve a fenti problémán a legnagyobb gond az, hogy az
oktatásirányításnak semmilyen informatikai koncepciója nincs (vagy jól
titkolják). Csupán a 2004-ben megjelent Oktatásinformatikai Stratégiára
(OIS) tudok hivatkozni, ami egy jó szakmai anyag, de a megvalósítása
teljesen leállt, illetve kaotikussá vált. Ettől a tanévtől pedig
gyakorlatilag az is leállt, ami eddig működött :-(
Láthatóan az oktatásirányításnak fogalma sincs az informatikai háttér
megteremtéséről.
Csak néhány példát említek:
Diákigazolvány: kötelezik az iskolákat az (iskolai adminisztrációs
rendszerek) IAR használatára, de az IAR nem kommunikál a KIR-rel.
KIR2: A KIR személyi nyilvántartása nem szinkronizálható az IAR-ban, régen
legalább az adatok letöltése működött.
Fenntartó: Bár a Taninformban létezik fenntartói hozzáférés, soha senki nem
használta, mindig mindent papír alapon kértek. Vásároltak egy másik
szoftvert, amelybe december közepén felvitették a dolgozók személyes és
munkaügyi adatait annak tudatában, hogy 2 hét múlva már nem az önkormányzat
lesz a munkáltató.
Bár több éve lehetősége van a fenntartónak hozzáférni elektronikusan a
KIR-STAT adataihoz (jelzik is, hogy nem szükséges nyomtatni) továbbra is
papír alapon bekérik (ez szakközépiskolák esetében több száz oldal
feleslegesen)
KH: A KH Oktatási Főosztálya az iskoláktól papír alapon kérte be a KIR-STAT
bizonyos lapjait, hogy megyei statisztikát készítsen. (Mintha az OH-n
keresztül elektronikusan nem férhetnének hozzá)
Átadás-átvétel: az adatokat többszörözve, különböző fájlformátumú és
szerkezetű táblázatokban, hol elektronikusan, hol papír alapon kérik...stb
Igyekeztem átállni a szabadságnyilvántartás teljesen elektronikus
kialakítására. Első intézkedések között az új fenntartó átküldte az új
elvárásoknak megfelelő papír alapú jelenléti ív és szabadságnyilvántartás
mintadokumentumait.:-(

Én 2005 óta bizakodó voltam, hogy az elektronikus adminisztrációs rendszer
bevezetése valóban csökkenti a pedagógusok adminisztrációs feladatait.
Voltak előremutató jelek. Mára viszont szétesett a rendszer, én is úgy
érzem, hogy az alapoktó kell újra építeni. De sem stratégiai elképzelést,
sem akaratot nem érzékelek az oktatásirányítás részéről.

Üdvözlettel: Dobránszky Sándor igh.
Ady Endre Gimnázium Debrecen