Látom az aktivitást, és mivel az iskolai adminisztrációs rendszerekre
vonatkozóan volt egy kutatás, ebből az összefoglaló részt ide szúrom.  Talán
hasznos, a jelenlegi helyzet értelmezéséhez az előzmények megismerése:

"Az elektronikus iskolai adminisztráció bevezetésére Magyarországon 2005
folyamán  kialakított szolgáltatásterjesztési modell meghatározó célja volt
a piaci hatékonyságot biztosító tényezők érvényre juttatása. A 2006-os évet
követően fokozatosan megszűntek piaci hatékonyságot biztosító tényezők. Az
akkreditációs eljárás szűkre szabta a lehetséges pályázók körét, 2006 után
az éves akkreditációs eljárások elmaradtak , majd a szolgáltatói piacon kb.
kétharmados súllyal monopol helyzetbe került egyetlen szolgáltató
(TANINFORM). Nemzetközi kitekintés azt mutatja, hogy az adminisztrációs és
ügyviteli szoftverek piacán megszokott gyakorlat a felhasználói igényekhez
illeszkedő (moduláris) megrendelés és a használat arányos költségviselés. A
hazai terjesztési modell ezt a költséghatékonysági szempontot mellőzte, noha
a Programtanács által előre látható volt, "hogy eleinte az iskola a szoftver
lehetőségeinek csak egy kis töredékét használja ki, és a teljes bevezetés
évekre is elhúzódik." (Programtanács 2005) Az akkreditált rendszerek
elterjesztéséhez nem állapítottak meg pontos célértéket, ezért a 2006-2011
között elért eredmények megfelelősége és rentabilitása nem ítélhető meg.

A hazai terjesztési modellben a megrendelt adminisztrációs szolgáltatás
kikerült a fenntartó financiális kontrollja alól: ugyanannyit fizetett a jó,
a kifogásolható minőségű és az igénybe nem vett szolgáltatásért. A cégek
által alkalmazott árszabások és tényleges költségek ebben a konstrukcióban
üzleti titokká váltak, így a közpénz ráfordítás hasznosulása nem volt
világosan átlátható. Verseny híján nem alakultak ki a szoftverpiacokra
jellemző nyilvános felhasználói fórumok, ahol gyakorlati tapasztalataik
alapján referencia értékű információkat cserélnek az egyes rendszerek
aktuális felhasználói.

Az informatikai normatíva akkreditációs rendszerekre költhető részének
évenkénti változása a szolgáltatók számára bizonytalanságot okozott,
munkájuk nem vált hosszú távon tervezhetővé. Az állam nem a szolgáltatások
színvonala és a felhasználók száma alapján tervezte a  költségeket. A
normatíva nem csak a szükségletekkel, hanem a
gazdasági-politikai-költségvetési alkukkal összefüggésben alakult ki.

Az informatikai normatíva "csomagban" biztosította a támogatásokat , az
akkreditált szoftver megvásárlása "kötelező" volt, de tényleges használata a
fenntartótól és az iskolától függött. Ebben a konstrukcióban az akkreditált
rendszert nem használó iskolákat frusztrálta, hogy igénybe nem vett
szolgáltatásért fizet a fenntartójuk. (Székesfehérvár 2008)

A piaci versenyfeltételek gyors háttérbe szorulása alapján az erőforrások
együtt tartásában és kanalizálásában fedezhető fel a Magyarországon
bevezetett kvázi-piaci terjesztési modell fő előnye."

Ez az utóbbi mondat mondjuk kétértelműre sikerült, de már nem változtatnék
rajta.

A tanulmány  hosszú, egyik leginformatívabb része egyébként az, amikor
bemutatja, hogy miként lehet piaci viszonyokat imitálva a versenyt
megszűntetni. Ha valakit érdekel, elküldhetem.

Balázs