Szia!

2014. szeptember 27. 10:28 Khin Istvan írta, <ist...@dus.sulinet.hu>:

> Tárgybelihez kérnék segítséget.
> 1. Megoldható-e, (és ha igen, hogyan) hogy a felhasználók saját könyvtárai
> ne a /home- ba
> jöjjenek létre, hanem annak különböz"o alkönyvtáraiban? Pl.:
> /home/diakok/diak1
> /home/tanarok/tanar1

A webes adminisztrációs felületről biztosan nem. De elképzelhető, hogy a
sablonok módosításával elérhető a kívánt hatás.

2. Ha igen, akkor beállítható-e, hogy a tanárok olvassák a diákok
> könyvtárait?

A webes adminisztrációs felületről biztosan nem. De, mivel a hozzáférési
jogosultságokat POSIX ACL-el szabályozzák, ezért az 1. pontól függetlenül
lehet próbálkozni további ACL hozzáadásával. És nem megosztásként tenni
hozzáférhetővé a tanárok számára, hanem pl SSH-n vagy WinSCP-n keresztül.

<off>
Korábban már volt ez téma a listán, akkor ott a felhasználói könyvtárak
777-re való állítását javasolták. Én óva intenélek ettől a megoldástól,
ugyanis ezzel teljes hozzáférést biztosítasz mindenkinek (olvasás, írás
módosítás). Ettől talán egy fokkal jobb a 755, de még az is
megkérdőjelezhető. Ugyanis ha pl a tanulónak van ssh hozzáférése, akkor
olvasási joggal ugyan, de hozzáfér a tanárok HOME könyvtárához. Ha a tanár
a HOME mappájában tárolja a témazárókat, dolgozatokat, akkor bukta. De ha
manuálisan csinálod, akkor a tanárok HOME könyvtárainak jogosultságait
változatlanul hagyva ez is orvosolható, a tanulók home könyvtára pedig
lehet 755.
De, hangsúlyozom, hogy ettől sokkal biztonságosabb megoldás az ACL!!!
</off>

Egy kis leírás POSIX ACL-ről:
http://unixlinux.tmit.bme.hu/POSIX_ACL
https://hu.opensuse.org/Dokument%C3%A1ci%C3%B3/SL9.3/Adminisztr%C3%A1ci%C3%B3/Hozz%C3%A1f%C3%A9r%C3%A9s-vez%C3%A9rl%C3%A9si_list%C3%A1k_Linuxban

továbbá:
man setfacl
man getfacl

3. A legnagyobb gondom, hogy próbaképpen létre akartam hozni egy
> megosztást, ahol
> filerendszer útvonalat adtam meg (/home) ACL ben pedig a Domain admint
> állítottam be
> teljes hozzáféréssel. Mentéskor jogosultsági hibát jelzett, és ett"ol
> kezdve csak a Domain
> adminok tudják a megosztásokat csatlakoztatni, a többieknek jogosultsági
> hibát jelez. Mikor
> rájöttem, hogy ezt nem kellett volna, már hiába töröltem a megosztást, a
> hibajelenség
> megmaradt. Hogyan lehet visszaállítani, hogy ha nem tagja a Domain admins
> [...]

Nézd meg, hogy mi a /home ACL hozzáférési jogosultsága, mert nagy
valószínűséggel az módosult.
Majd valamilyen módon derítsd ki, hogy mi volt az eredeti / korábbi ACL
hozzáférési jogosultsága a /home -nak (pl virtuális gépbe telepítesz egy
Zentyal-t). Majd töröld a fölösleges ACL-eket a /home mappáról (csak saját
felelősségre).

# getfacl /home/

Veres Sándor