Hú, nagyon tájékozott vagy! :)
Köszönöm a kiegészítéseket, szempontokat!

És a sata-pata átalakítóról tényleg elfelejtkeztem (én ebayről rendeltem a
múltkor egy halommal, 500 Ft/darabért, teljesen jól működnek).
És a trim tényleg nem megy, AHCI se, NCQ se. Viszont több ilyen régi gépbe
beleraktam már az utóbbi években ssd-t, és én is ettől féltem, hogy majd
leharcolja a sok swappelés. Van egy mérőszám a SSD-k SMART-jában, hogy
mennyi adat ment már rá, mikor várható, hogy tönkremegy. És bőven élnek
még, pedig mindennaposan használatban vannak. Szóval, ha nem használják
olyanra, amire nem való, hanem csak programozás- és office-tanulás megy,
időnként egy-két ablaknyi böngészés, akkor évekig elküttyög vele.
És igen, teljesen egyetértek, nagyon jó, garanciális használt gépeket lehet
már kapni, 3 GHz-es Pentium D-knél sokkal gyorsabbakat, 20-30e Ft-ért. Abba
 bele egy SSD, és az már tényleg több évig, szinte kompromisszummentesen
kiszolgálja az oktatási igényeket.

...és amúgy meg a fene egye meg, hogy 5-6 évente nem tudnak az iskolák új,
középkategóriás gépeket kapni, és ilyen fenti ügyeskedéseken kell
gondolkodni... Mikor voltak a Pentium D-k újak? Épp 10 éve :(
Máté