2018.09.03. 11:27 keltezéssel, István Tar írta:
Tisztelt Csoporttagok!

A múlt pénteki IP címtartomány változás eléggé bekavart az iskolánk működésébe, mert most az a helyzet, hogy az irodai gépeken vagy helyi hálózat és hálózati nyomtatási lehetőség van, vagy internet. Ez nagyon körülményessé teszi a munkát. Mert váratlanul jött, semmilyen előre jelzés nem történt, délután küldtek egy e-mail-t, hogy változás lesz, de azt már csak otthon láttam.

A lényeg, hogy a hálózati meghajtókat nem érjük el, illetve nem tudom átírni az IP címét sem. Debian Samba server-el van egy megosztás hálózati meghajtóként csatolva a kliensekre. A régi IP címmel van beállítva (195.x.x.x).
Nem egyértelmű a hálózat topológiája számomra.
Ezek a publikus címek nem változtak, azt nem kell átírni. Viszont az nem támogatott megoldás, ha samba megosztás publikus címen (195.199.x.y) van. Lehet hogy ezért tiltja a router a publikus szegmenst, mert pl túl sok gép kapcsolódik rá egy broadcast domain -ben. Vagyis le kéne választani a felesleges gépeket a publikus szegmensről, és a szerverbe tenni egy másik hálókártyát.

Webmin-en keresztül próbálkoztam a szerver IP címét, átjárót... stb. átírni az új tartomány szerint (10.x.x.x), de nem sikerült, többször megszakadt, nem mentett mindent, fél óra kínlódás után meguntam, mert, hogy addig egyáltalán nem volt senkinek sem elérhető a hálózati meghajtó. A végén visszaállítottam nagy nehezen mindent úgy, ahogy volt, tehát a régi tartományra.
A 192.168.64.x kezdetű címek (privát szegmens) változtak néhány iskolában 10.x.y.z típusúra

Én most 2 megoldást látok, ami megoldhatná a problémát, hogy internet is legyen, meg hálózatimeghajtó+nyomtatás: - Sulinet-el beszélni, hogy állítsák vissza a régi IP tartományt (erre nem látok sok esélyt).
- A szerver IP címét átírni az új tartomány szerint.

A publikus címet ne írd át privátra ha van mail vagy web server is, mert ez egyéb problémákat vet fel.