TIT (bocs!)

Az iskolarádió olyan rendszer, ahol sok helyszínen (teremben, folyosón...) ugyan azt a műsort szeretnék közvetíteni.
Ilyen volt régen a falurádió is...
(Most itt nem beszélünk arról, hogy bizonyos országokban, különböző rádióállomásokon azonos hírszerkesztőségi híreket lehet csak hallani.)

Egy hangszóró (és mondjuk az otthoni hifi hangfalai) 4, 6, 8... Ohmos impedanciájú,
amiből csatornánként (általában) egyet használunk.
Erre méretezik az erősítőket is.
Ha sok terembe, ráadásul néhány méternél messzebb kell elvinni a hangot,
akkor nem köthetjük párhuzamosan a hangszórókat, mert egyrészt az nagyon megterhelné az erősítőt,
másrészt elveszne a jel a vezetékeken.
Az ilyen esetekre találták ki a 100V-os rendszert, ahol az erősítőben is van egy trafó és a hangdobozokban is.
Az ilyen hangdobozokból sokat fel lehet fűzni párhuzamosan.

Más az eset, ha egy nagyobb helyiségben (aula, tornaterem) színpadszerűen kell hangosítani a műsort,
és van két nagy (4, 6, 8 Ohmos) hangláda a célra.
Ezért van az ilyen erősítőknek alacsony impedanciájú kimenete is.

Ezek az erősítők (általában csak) végerősítők, amely elé előerősítő/keverő kell. Ezek vonali szintű jellel kapcsolódnak össze, és összekapcsolható két keverő is, egymás után...

Mind az erősítőket, mind a hangdobozokat (bizonyos típusok esetében) úgy alakítják ki,
hogy legyen alacsony impedanciájú és 100V-os csatlakozása is.
De a két rendszer egyidejűleg nem lehet használni!

https://hangshop.hu/spg/582627,94381/6-Mi-az-a-100V-os-rendszer-Kezdoknek

Jelen esetben ne beszéljünk az aktív hangdobozokról...

---
Üdvözlettel:
Verpeléti Ferenc

Üdv!

Sulirádióval kapcsolatban lenne egy kérdésem. Most egy új emelettel lett kibővítve a rendszer. Ez körülbelül 8 új hangszórót jelent. Továbbá az összes többi teremben ki lettek cserélve potméteres hangszórókra és a CASTONE CPA-180 keverőerősítőnk is teljesen új.

A hangszórók: https://files.fm/thumb_show.php?i=5u75cpya
Itt értelemszerűen a COM-ot és a 6W/100V-ot kötöttem be.

Eddig nincs probléma. Újdonságként arra gondoltam, hogy rákötném a régi keverőerősítőnket (Behringer PMP1000) az új Castone keverőerősítőre. Ugye a Behringer monitor jelét küldeném rá a Castone egyik bemeneti csatornájára.

Szóval: az volna a kérdésem, hogy ez így nem teszi tönkre a gépeket? Esetleg a Behringeren át kell állítanom valamit, hogy ne legyen gond?

A másik kérdésem, hogy hova kellene kötnüm a hangfalakat, hogy normálisan szóljanak? Jelenleg ugye a fekete a COM, a másikat pedig a 4-16 Ohm-ra kötöttem. Nem volna jobb a 70V-ra ne adj isten a 100-ra? Bár azt hallottam, arra nem szabad. Itt a kép a Castone hátuljáról: https://scontent.frix7-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/82874746_246238903009574_1498149953657110528_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ohc=P2MG7-OEpzoAX840BSC&_nc_ht=scontent.frix7-1.fna&oh=a6c5b82fd279d21fc1e8648c6699968e&oe=5ED6424E

Remélem érthető volt, köszi előre is a segítséget!

Üdv