Szia!

Kevés ennyire önzetlen ember van, aki hajlandó INGYEN megosztani a
szaktudását!

Magam részéről befoglalom a neved imáimba és mindig hálával gondolok majd
rád, mert több dolgot is megtanultam az előadásodból.

Az első részt, ami tele volt elmélettel, kár lenne kukázni, mert szerintem
az teljesen rendben van, legalább is úgy emlékszem.
A többi részen meg csak annyi látszik - ha nem tévedek -, hogy először
csináltál ilyet és zavarban voltál kicsit.
Láttunk viszont hibakeresést, amit amúgy is megígértél ;o)
Ahogy érzed, teljesen jó lesz úgy, ahogyan írtad. Szerintem az eredeti sem
ciki (legfeljebb Neked, mert többet vársz önmagadtól).

Köszönöm!

Üdvözlettel,
Venczel József

ps: Az előadáson kérdeztem a felhasználóknak szóló hibajelző weblap
megjelenítését. A tanfolyam hatására, még aznap este megnéztem megint a
captive portálos megoldásomat, amit egy másik szálban már ecseteltem,
illetve segítséget kértem hozzá.
Ez volt az eredeti felvetés:

"Néhány napja az jutott eszembe, hogy kiegészítem egy új funkcióval a
hálózatot. Mégpedig úgy, hogy ha nincs a sulinak internet elérése, mint pl.
idén is kb. egy fél óráig nem volt az érettségi idején, akkor a
munkaállomásokon a böngészőben jelenjen meg egy helyi hálózaton lévő
weblap, ami arról tájékoztatja a felhasználókat, hogy megszakadt az
intézményi internet kapcsolat., de a helyi szolgáltatások továbbra is
működnek.

Ezt úgy gondoltam kivitelezni, hogy a tűzfalam Proxmox szerveren fut egy
virtuális gépben. OPNSense. Két internetes kapcsolattal rendelkezik, ha az
egyik megszakad, átvált a másikra (failover). Arra gondoltam, adok ennek a
virtuális gépnek még egy host only hálózati kártyát és csinálok még egy
virtuális gépet, aminek szintén adok egy host only hálókártyát és telepítek
erre is egy OPNSense-t. A két gépet összekonfigolom úgy, hogy az igazi
tűzfalnak ez legyen a harmadik gateway-e és ha már egyik internet kapcsolat
sem él, akkor automatikusan átkerül a labda erre a host only hálózaton
kommunikáló másik OPNSense tűzfalra, aminek egyetlen dolga, hogy valahogyan
megjelenítse ezt a hibajelző weblapot.
Készítettem egy Captive Portal-t, aminek lecseréltem a html kódját erre a
hibajelentő lapra. Ha a kliens gépen a böngészőbe HTTP-vel kommunikáló
weblap van betöltve, akkor szépen működik is a dolog, de HTTPS esetében nem
akar összejönni. Átbújtam már a netet és mindenhol azt írják, hogy a
captive portál nem jó barátja a HTTPS-nek. Igen ám, de manapság már
mindenki HTTPS-sel kommunikál."

A captive portal beállításainál van egy olyan lehetőség, hogy "SSL
certificate". Ha itt beállítok egy tanúsítványt, akkor működik HTTPS-re is.
Csak ilyenkor nem egyből a captive portal-ra visz, hanem megjelenik a
szokásos figyelmeztetés, hogy nem megbízható tanúsítvány, stb. Ha a
speciális gombbal továbbmegyek, csak akkor jön be a captive portal (HTTP
esetén eddig is simán működött).
Arra gondoltam, hogy beszerzek hozzá egy Let's Encrypt tanúsítványt és úgy
simán fog működni. Nézegettem az OPNSense Let's Encrypt plug-in-jét, nem
tűnik bonyolult dolognak.
Viszont itt jön egy másik probléma: ilyen tanúsítványt nem lehet privát ip
címen lévő szerverre kérni.
Most nincs időm foglalkozni többet vele, mert más problémákon kell
foglalkoznom, de majd megírom a listára mire jutottam...

Ferenc Czirok <czir...@gmail.com> ezt írta (időpont: 2021. jan. 4., H,
23:05):