Hallo,

On Tue, Apr 24, 2007 at 10:38:40PM +0200, Patrick Coeman wrote:
> Ik ga daar kort op in gaan want binnen de kortste keren zitten we in een
> gigantisch welles/nietes gedoe.

't Is echt niet m'n bedoeling: louter een indruk van "hype" zonder meer
en ik vraag om argumenten, zoals jij hier schitterend doet.
Ik vraag dus om te worden overtigd, vandaag ben ik dat nog steeds niet!

> om een antwoord op je vraag te geven. Geef je partner de laatste
> Debian en de laatste Ubuntu en laat ze beide installeren.

Dit is precies wat wij gedaan hebben:
 Etch op sda2+sda5,
 Feisty op sda3+sda6,
 swap op sda1.

>Doorgaans is dat al een zee van verschil.

Hier veschil ik van mening: als je niet weet dat je de
menu-toetsen f2 tot f6 in Ubuntu Live moet afgaan, dan loopt het al
mis: Engelse taal, geen be-kbd, enzo, en dan heeft de modale
W$-gebruiker al schrik gehad :-) dat het z'n schijf ging overschrijven
terwijl het in feite live start. Ik heb dit live meegemaakt een maand
of twee geleden bij vrienden waar ik Ubuntu beta of herd had
meegebracht.

Etch laat hierover geen twijels: het is een installer, punt.
Meer nog, het is zelfs een sequenciëele met "beetje teveel vragen",
maar dan passeer je niet naast die essentiële zaken zoals de taalkeuze
of klavier.

Meer nog: ik ben verbaasd van het aantal extra -nl pakketten die ik
desondanks de NL BE keuze in de installatieprocedure, heb moeten
toevoegen in Ubuntu (nooit zoiets meegemaakt zelfs niet in SuSE9).

Bij Ubuntu lijkt het inderdaad vlotter te gaan tijdens de installatie,
(geen gezever over niet herkende Pioneer DVR-111 of Realktek ethernet-chip);
Etch loopt op dit punt achter en liep zelfs tegen de lamp......

Intussen heb ik -tot m'n spijt- evenzeer geprutst onder Ubuntu dan
onder Etch:
- vervang de sun-java6-jre en -plugin door die van Sun en je zult het
verschil merken, meer nog,
- vervang de libflash-mozplugin door het FP9 binair, en ga naar
spelletjes-sites...
Wat is de meerwaarde als ik het dan toch nog met de hand moet doen?

Nota: totem-mozilla zit ook in de weg, 't werkt gewoon niet, ook niet
na installatie van de w32codecs; aan wat is dit gelegen?

>Verder is 'doorgaans' Ubuntu vlugger met
> het ondersteunen van nieuwe hardware.

Akkoord.

>Ik draai hier op een Intel S3000
> MoBo met een Intel Xeon 3000 processor. Ubuntu was vrij snel weg met de
> hardware, bij Debian was het wachten op een late beta van 4.0 voor dat
> kon.

Ik ken ook een geval die al 2 of 3 Ubuntu's geprobeerd heeft en telkens
weer **Enkel Bij Ubuntu Installaties** een error 21 krijgt bij reboot,
en NOOIT bij Debian install:
- bij Ubuntu wordt alles aanzien als sd??
- terwijl Debian ide als hd?? ziet en scsi/sata als sd??, wat in zijn
geval het probleem duidelijk *niet* veroorzaakt.
Is het aan grub gelegen of aan de installer?

>Bij Ubuntu ben je om de 6 maanden toe aan een versie die de huidige
> stand van de software volgt, Bij Debian was de versie upgrade bij
> momenten een jarenlang draaien met een unstable, verbeter me, maar was
> het 3 jaar om van 2.2 naar 3.0 te geraken?

Juist. En daarom waren we nieuwsgierig naar Ubuntu met de stille droom
om typisch tegengekomen Debian problemen te zien verdwijnen: deels dus
wel (hardwaresupport), deels dus absoluut niet (multimediasupport).
En dit terwijl multimedia een belangrijk iets is voor iedere modale
gebruik(st)er met een W$ verleden (ikzelf niet).

> En voor de rest is het een kwestie van smaak, gemak en aanvoelen.

Mijn partner ziet geen verschil tussen de Gnome van Etch behalve dat
daar nog meer achtergronden zitten dan in Ubuntu en dat Synaptic
meteen in het Nl is: dit punt is voor verbetering vatbaar in Ubuntu.

Of is het verschil pas te merken als je Kubuntu installeert?

>De update manager kan ik appreciëren. Het klaarstaan van een hoop
> voorgekauwde pakketten is niet slecht, en de snelheid waarmee bepaalde
> populaire nieuwe versies hun weg vinden naar je desktop is leuk.

Akkoord.

>En voor
> de rest, lig nergens wakker van en gebruik de distributie die je het
> meeste ligt...

Zij kan het goed gebruiken, maar ik moet de technieker spelen, vandaar
dus al deze kritische opmerekingen en vragen, ik hoop niemand te hebben
gekwetst,
maar ik moet wel zelf overtuigd geraken om Ubuntu ook aan kennissen te
kunnen "de hemel in prijzen", en daar twijfel ik nog over.

Moge dit helpen.

Kind regards,

Y P