Dag Liese,

Bedankt dat je wil meewerken. Hoe spreken wij verder af?

Dries,
Beide cursussen: van Tille en Raya bevatten topics die ik ook behandel.
Raya, vermoed ik, maakt veel gebruik van de commandline. Tille zet de
eerste pasjes in 'grafische modus'. Mijn bedoeling is om de volgende
stap te zetten: 95% grafisch.

Iedereen ;-):
Opzet van de cursus is om mensen ubuntu-linux te laten gebruiken als
desktop. Uitgebreide kennis van processen, aanmaken van gebruikers, enz.
wordt gerekend tot de 'hogere' kennis. Dit wordt wel éénmaal beknopt
grafisch aangeleerd maar we gaan hiermee geen complexe zaken oplossen
als het lid maken tot verschillende groepen met wijzigende
toegangsrechten op diverse mappen. Wel leuk voor een systeembeheerder,
voor een desktopgebruiker is het overkill.
Het gaat om eindgebruikers. Voorgaande kennis is gericht op: je kan
reeds werken met een browser, hebt al eens een tekst opgemaakt in een
tekstverwerker, ...   Commandline vormt een apart hoofdstukje met daarin
echt de basis. Er wordt teruggegrepen naar de CLI enkel en alleen als er
geen grafische oplossing voorhanden is. Zo wordt er standaard
geïnstalleerd via Synaptic. Apt-get is bij wijze van demo.
Aangeboden thema's: installatie, configuratie van gnome, software
installeren, hardware aan de praat krijgen, internet en mail, leren
werken met openoffice.org, handige (grafische) kantoorhulpmiddelen,
Scribus, Inkscape-gimp, audio beluisteren - bewerken - op schijf
branden, dvd bekijken - backuppen - aanmaken, games, enz. Je kan het
opvatten als een 'spoed'-cursus linux om er dagelijks mee te kunnen
werken. Dat is zowat de einddoelstelling: alle dagelijkse werk op je
linux-desktop.
Opzet van de thema's om 'snel' het efficiënt werk met bijv.
openoffice.org-writer aan te leren: aanmaken van koppen, invoegen van
afbeeldingen, aanmaken van voettekst met nummering, inhoudsopgave,
index, enz. De mogelijkheden worden getoond, de basisinzichten worden
aangeleerd, er wordt verwezen naar meer geavanceerde opties (die men dan
zelf kan verkennen). Waar mogelijk worden er enkele praktijkvoorbeelden
samen gemaakt.
Maar vooral: zo'n cursus zou blijvend onderhouden moeten worden zodat
alle info jaarlijks gecontroleerd wordt en waar nodig aangepast.

De cursus maak ik op via pdflatex. Waarom? Omdat naar mijn bescheiden
mening LaTeX mooiere documenten aflevert dan andere Wysiwig's, de
opmaak, inhoudsopgave, index, enz.  altijd correct zijn en omdat je er
een klein beetje in kan 'scripten' om veel terugkerende acties te
automatiseren. Ook maak ik veel gebruik van \include om hoofdstukken aan
elkaar te breien. Voorts zijn tekst en opmaak gescheiden zodat met
enkele lijntjes je de layout snel kan aanpassen. Het moedersjabloon is
reeds klaar, er zijn enkele handige nieuwe commando's aangemaakt om
bijv. twee afbeeldingen naast elkaar te krijgen of om bijv. een
tip-kader te krijgen. Voor mensen die willen meehelpen: geen paniek.
LaTeX ziet er moeilijker uit dan het is. Kun je een klein beetje
'foefelen' met html dan lukt LaTeX ook wel.

mvg,

Koen

Op woensdag 05-03-2008 om 11:56 uur [tijdzone +0100], schreef Dries Van
Hooydonck: