Pesquisando melhor, vi que já existe um pacote com a suposta correção no
xenial-proposed, segue o changelog:

systemd (229-4ubuntu5) xenial-proposed; urgency=medium

> [...]
>   * debian/extra/init-functions.d/40-systemd: Invoke status command with
>     --no-pager, to avoid blocking scripts that call an init.d script with
>     "status" with an unexpected pager process. (Closes: #765175, LP:
> #1576409)
>   * Add debian/extra/rules/70-debian-uaccess.rules: Make FIDO U2F dongles
>     accessible to the user session. This avoids having to install
> libu2f-host0
>     (which isn't discoverable at all) to make those devices work.
>     (LP: #1387908)
> *  * On shutdown, unmount /tmp before disabling swap. (Closes: #788303)*

Outra solução apontada pelo pessoal, desativar a partição de swap. Ainda
não testei nenhuma das duas, só vou poder fazer isso mais tarde.

Atenciosamente,

*Renê Barbosa de Figueirêdo Lima*
Website: http://renebarbosa.com.br