2012/11/21 Simos Xenitellis <simos.li...@googlemail.com>:
> Από πλευρά εγκατάστασης ελεύθερου λογισμικού στην τοπική αυτοδιοίκηση,
> αυτό που έχουμε σε Ελλάδα/Κύπρο είναι νομίζω κάτι που ονομάζεται «ad
> hoc εγκαταστάσεις». Δηλαδή, κάποια άτομα έχουν το ενδιαφέρον και
> βοηθούν ώστε να δοκιμαστεί το ελεύθερο λογισμικό, χωρίς κεντρική
> πρωτοβουλία.

Yep, αλλά το ίδιο φαίνεται να έγινε και στην υπόλοιπη Ευρώπη από ό,τι
διαβάζω εδώ: http://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case. Πρώτα
έγιναν αυτές οι "ad hoc" εγκαταστάσεις και σε δεύτερη φάση σε ορισμένα
κράτη φτάσαμε και σε ενέργειες σε κεντρικό επίπεδο.

Οπότε πλέον η άποψή μου είναι ότι αν θέλουμε να δούμε περισσότερο
ΕΛ/ΛΑΚ στο Ελληνικό δημόσιο (και ως εκ τούτου να βοηθηθεί και ο
ιδιωτικός τομέας να απελευθερωθεί όσο γίνεται) ο πρώτος στόχος πρέπει
να είναι οι ΟΤΑ.

Στην εκπαίδευση έχουν ήδη γίνει μερικά βήματα και αν ο δήμος στον
οποίο υπάγεται ένα σχολείο έχει γυρίσει σε ΕΛ/ΛΑΚ και η εγκατάσταση
στο σχολείο επίσης διευκολύνεται.

> Με μια ανάλυση των case studies μπορούν να βγουν αποτελέσματα. Η δική
> μου αντίληψη/πρόβλεψη για μια επιτυχή ad hoc εγκατάσταση είναι
>
> 1. υπάρχουν τεχνικό προσωπικό που ξέρει από ελεύθερο λογισμικό και
> έχει την ικανότητα/εκπαίδευση να το μεταδόσει.[...]
>
> 2. Χρειάζεται ποιοτική υποστήριξη για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει το
> ελεύθερο λογισμικό ένας υπάλληλος που δεν έχει εμπειρία στην
> πληροφορική.[..]

Για μένα η υποστήριξη αφορά εκπαίδευση, bugfixes, μεταφράσεις,
τεκμηρίωση, "συμβουλευτική δουλειά" (παραμετροποίηση,
πακετάρισμα, ενσωμάτωση), συνεργασία με upstreams και
κοινότητες και πιθανόν και υλοποίηση μικρών αναγκαίων features
σε ένα πακέτο ή έστω η διαμόρφωση αρκετά σαφών προδιαγραφών
και το lobbying ώστε την υλοποίηση να μπορεί να την κάνει άλλος.

Η υποστήριξη του είδους που παρέχεται στο forum του ubuntu-gr
είναι επίσης πολύ σημαντική και ποιοτική κατά τη γνώμη μου, αλλά
απευθύνεται σε home users, δεν είναι λογικό να ποντάρει κάποιος
μια επιχείρηση ή μια υπηρεσία πάνω στη διαθεσιμότητα π.χ., του
ubuntu-gr και είναι άδικο και για τους εθελοντές να πρέπει να
αναλάβουν τέτοιο φόρτο. Συνήθως αυτό που δουλεύει καλά είναι
την υποστήριξη σε επίπεδο workarounds ή howto να την κάνει
το τεχνικό τμήμα και αυτοί με τη σειρά τους αν δουν κάτι δύσκολο
να απευθύνονται σε ένα φόρουμ ή λίστα.

> 3. Αν θέλεις να πειραματιστείς με μια υπηρεσία που κατά προτίμηση έχει
> ομάδα τεχνικού προσωπικού, μπορείς να βοηθήσεις ώστε να μπουν στο
> ελεύθερο λογισμικό, να το χρησιμοποιήσουν και να γίνουν και οι ίδιοι
> ικανοί να διδάξουν σε άλλους.[...]

Ωραία όλα αυτά αλλά είναι απόψεις/προβλέψεις. Για ένα άρθρο δεν
μπορούμε να στηριχθούμε σε αυτά. Αυτό που ψάχνω είναι συγκεκριμένα
περιστατικά, τι δούλεψε και τι όχι. Ήδη υπάρχει πολύ υλικό από το
εξωτερικό αλλά όχι τόσο πολύ από Ελλάδα (εκτός από τη γενική
μελέτη που έστειλε ο κύριος Καρούνος).

Υπάρχουν τα πρακτικά του έργου OSEPA αλλά αυτό που έχω δει
σε αυτά μέχρι στιγμής είναι δήμοι που χρησιμοποιούν ΕΛ/ΛΑΚ ως
βάση για εσωτερικά projects τα οποία μετά δεν τα μοιράζονται
καν (με εξαίρεση ως τώρα το έργο LGAF που θέλω να το δοκιμάσω).

> Πιστεύω ότι ο όρος «ελεύθερο λογισμικό» είναι πιο κατάλληλος από το
> «ΕΛ/ΛΑΚ». Στα ελληνικά δεν υπάρχει η παρερμηνεία ότι free
> software=δωρεά λογισμικό, και στα άρθρα σου στην εφημερίδα μπορείς να
> βάλεις τίτλο και υπότιτλο κάτι σαν

Ναι, για την ακρίβεια είναι "η γωνιά του ελεύθερου λογισμικού" ο τίτλος της
στήλης και μετά ο τίτλος του κάθε άρθρου.

Το πρώτο άρθρο μίλησε για τους λόγους που θέλουμε ΕΛ/ΛΑΚ ως
πολίτες. Το δεύτερο θα ήθελα να αφορά συγκεκριμένες μελέτες περίπτωσης
με συμπεράσματα.

Μετά, ανάλογα αν θα γράψω το επόμενο εγώ ή κάποιος άλλος, βλέπουμε.
Αν το γράψω εγώ πιθανότατα θα αναφέρεται σε συγκεκριμένα πακέτα
λογισμικού, τόσο γενικού όσο και "κάθετες εφαρμογές".

> Υπότιτλος: «Το ελεύθερο λογισμικό είναι λογισμικό που μπορείτε να
> αποκτήσετε ελεύθερα, νόμιμα και δίχως κόστος για άδειες»
> Και αυτά τα βάζεις σε κάθε άρθρο σου, ώστε νέοι αναγνώστες να είναι σε
> θέση να κατανοήσουν το μήνυμα.

Αυτό κάνω αλλά σε πλαίσιο αντί για υπότιτλο και αναφέρω και την ευκολία
στη διαμόρφωση σε συγκεκριμένες ανάγκες μια και για μένα είναι εξίσου
σημαντική με την απουσία κόστους άδειας.

> Γιατί αν βάλεις ΕΛ/ΛΑΚ, πρέπει να εξηγείς σε κάθε άρθρο από που
> βγαίνει το ΕΛ/ΛΑΚ, γιατί ΕΛ και ΛΑΚ, ποιες είναι οι διαφορές.
> Και η χρήση αρχικών (ακρωνύμιο;) δε βοηθάει όταν θέλεις να εξηγήσεις
> κάτι νέο σε άτομα που δεν έχουν επαφή με το αντικείμενο.
> Από πλευράς μάρκετινγκ, είναι εξαιρετικά ποιο έξυπνο να μιλάμε για
> «ελεύθερο λογισμικό».

Βοηθά το ακρωνύμιο για να το αναφέρεις αρκετές φορές. Το
"ελεύθερο λογισμικό" είναι πολλοί χαρακτήρες. Αλλά θα δοκιμάσω
και το να αναφέρεται ως μόνο "Ελεύθερο λογισμικό" σε αυτό το
άρθρο.

Χαιρετισμούς,
Παντελής