Måste be om ursäkt, jag läste kanske för snabbt eller kollade dåligt
vad du skrivit tidigare, jag tänkte först låt dig använda nano, men så
kom jag på att det är roligare att använda gedit. En variant av mitt
råd som funkar vilken version man än har av ubuntu (dvs ubuntu,
xubuntu, kubuntu ubuntu-server och förhoppningsvis ubuntu-jeos):

Var i en terminal (ctrl-alt-f1, konsole, terminalen, xterm eller eget
annat val):

kör sudo nano /etc/network/if-up.d/timeupdate

Fyll i med följande:

#!/bin/bash

ntpdate ntp1.sp.se

tryck ctrl-o och tryck enter (det spar filen) tryck ctrl-x (det avslutar nano)

Gör sedan skriptet körbart: sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/timeupdate

Det kommer att göra skriptet körbart och gör så att det körs varje
gång som en ny "anslutning" startas (du kopplar upp dig, tyvärr oxå om
du kopplar upp dig lokalt, vill du ha mer info fråga gärna).