Hej

Den den 26 december 2008 11:24 skrev evert larsson <....@telia.com>:
> Tyvärr. får följande medelande: Error dependency is not satisifiable
> libart-2.0-2
>
> Tydligen upprätthålls inte  Ubuntu sytemet för äldre versioner. 7.10 är
> för gammalt.

Det stämmer inte riktigt. Varje version har stöd i form av
säkerhetsuppdateringar i 18 månader. Undantagen är LTS-versionerna
("Long term support") som har stöd i tre år (för serverversionen
gäller fem år).
(Mer info om detta: https://wiki.ubuntu.com/LTS)

Tycker det låter konstigt, ditt problem. Är du säker på att du har en
uppdaterat apt eftersom den letar efter gamla versioner? Finns nog en
knapp som heter "hämta uppdateringar" eller liknande i din
pakethanterare. Hittar du inte den kan du stänga ner din
pakethanterare, öppna en terminal och skriva "sudo apt-get update" och
sen öppna din pakethanterare igen. Då borde det du vill göra fungera.

> Försökte ladda ner Sbackupp, den var lika frånvarande som firestarter.
> Jag blir tydligen tvungen att uppgradera. Går detta att göra via nätet?

Ja, det går. Du måste dock uppgradera dig igenom alla versioner, det
går inte att direkt uppgradera till senaste. I ditt fall måste du
alltså först uppgradera till 8.04 (LTS) och sen 8.10.
(Mer info: http://www.xubuntu.org/get)

> Hur behålla viktiga systemfunktioner som banksertifiering, Inloggningar och
> bookmarks mm,

Vid uppgradering är det lämpligt att ta backup på allt som du vill
spara. Det kan ha kommit nya versioner av program som inte alltid är
bakåtkompatibla och då försvinner saker, typ bookmarks och
inloggningar (om du menade browser-inloggningar).

> Eftersom jag har en gammal dator - kör xubuntu - Är jag inte så
> intresserad av
> allt nutt som hela tiden kröver nya datahästkrafter.

Nya tider kräver nya program som ofta kräver mer prestanda från din
dator. Det är oundvikligt. Xubuntu lägger knappast in några flashiga
funktioner så jag tror du kommer att klara dig bra ändå.

Mvh
Johannes