Nu är e lite sent när jag skriver detta, men enklast är väl att börja
installera Windows7 för att sedemera installera ubuntu och låta livecd'n ta
hand om partitioneringen. Du behöver då bara välja storlek med ett par
knapptryck samt du slipper pilla med GRUB. Storleken på partitionerna beror
ju helt och hållet på ändamål och den omtalade diskens faktiska storlek.
Windows 7 kan inte läsa linux filsystem såvida du inte använder nåt
tredjeparts program vilket i min mening beats the purpose av att ha länkar
till respektive mapp. Dock kan du ha en fristående disk/partition med FAT32
som båda operativen kan läsa men då medför de en begränsning på
filstorleken.