Hej!

Jag har kört som Anton föreslår med Windows data-partition som gemensam
lagring (min bärbara PC med förinstallerad Vista kom så), den hade en
egen enhetsbokstav D:\ för mina dokument. Kallade den DATA vid
partioneringen i Ubuntu installationen.
Det har fungerat klockrent fr.o.m. 7.10 även på min äldre PC.
 (i allafall tidigare behövde ntfs-3g och ntfs-config installeras
  för att Ubuntu skulle kunna läsa/skriva en Win ntfs partition.
  Fixas enkelt med pakethanteraren Synaptic)

En personlig fundering: swap skulle jag lägga i ytterändan av HD (sist
då är den ur vägen, kanske det påverkar hastigheten men...), eftersom
den inte går att flytta/ändra om någon partition måste ändras/utökas
utan att boota PC'n från annat OS (ubuntu från annan partition, CD eller
USB) eftersom aktivt OS låser swap.

/Nille
--- Begin Message ---
Hej!
Oftast är det inga problem att förminska en Windows-partition, men
givetvis sparar du tid om du slipper göra det. Jag tror att det ingår
ett enkelt partitioneringsprogram i installationsskivan för Windows 7.
Det vanliga är att Windows partition ligger först på hårddisken, men jag
vet inte om det måste vara så längre.

Ordningen du angivit kommer att fungera, men egentligen spelar det inte
så stor roll. Istället för en separat partition (nummer fem) med delade
filer rekommenderar jag att du helt enkelt lägger det på
Windowspartitionen. NTFS-stödet är numera så bra i Ubuntu att det inte
borde uppstå några problem att komma åt dem därifrån. Det andra
"gemensamma filsystemet" som både Windows och Ubuntu klarar av är FAT32,
men det har flera nackdelar jämfört med NTFS. Bland annat är det mer
benäget att fragmenteras och det klarar inte filer större än 4 GB. Under
Ubuntus installation kan du sedan ange att Windowspartitionen ska
monteras under exempelvis /windows. Använder du istället en separat
data-partition skapar du enklast den i Diskhantering i Windows så hittas
den och får en enhetsbokstav. Den kommer säkert att ändras någon gång,
men man kan ju inte få allt :)

Hur stora partitionerna ska vara beror helt på hur du kommer att använda
datorn, var du kommer att lägga dina filer och hur viktigt det är att du
kommer åt dem från både Windows och Ubuntu.
Swap används främst om du kommer att använda
viloläge/hibernation/suspend to disk och måste då vara minst lika stor
som mängden internminne i datorn. Använder du inte viloläge och har
minst 2 GB internminne tror jag inte du kommer att behöva swap
överhuvudtaget, men det beror förstås också på hur du kommer att använda
datorn.

--
mvh Anton Eliasson