NX är bra inom ett LAN eller om man kör den via ett VPN men direkt på
Internet är det inte så bra. Anledningen är att man måste tillåta lösenord
som klartext och man kan därför inte kräva certifikat. Man blir lättare
sårbar för brute force-attacker och det blir mycket mer komplicerat att få
en bra nivå av säkerhet på sin maskin.

// rancor
Den 10 apr 2011 15.09 skrev "Ricard Nordberg" <ric...@myitpartner.se>:
> Hej,
>
> Även jag gillar Teamviewer även om portningen bär rätt tydliga spår av
Windows/wine. De kanske bättrar sig...

http://www.nomachine.com/index.php
> Den tunnlar X över ssh och gör det riktigt riktigt bra - det går
blixtsnabbt och med rätt nivå på säkerheten.
> Installationen är närapå hur smidig som helst. Finns givetvis en gratis
version för små installationer.