Rancor,
Jag tror jag var inne på de problemen du pekar på, anledningen till _att_ jag
har skydd och inte har maskinen öppen är just för (jag skrev bara spam men...
visst) det finns ytterligare faror på nätet. Och, om andra som läser detta har
fått intrycket att jag tycker man skall vara slapp i sin attityd mot säkerhet
så vill jag raskt dementera. Jag tycker man skall göra mogen bedömning, eller
låta någon som kan göra en mogen bedömning om de hot som föreligger.

Jag har följt denna guide :
http://www.nomachine.com/ar/view.php?ar_id=AR01C00126
Och använder samma key för att säkra upp min ssh-server, det möjliggör :
PasswordAuthentication no

http://wiki.centos.org/HowTos/FreeNX
Ovan beskriver ännu mer detaljerat.

Alltså inget namn och lösen (som gör att det är rock 'n roll om man stjäl min
dator hemma)
Men heller inte de problem du pekar på.

Det kanske är fel och det finns bättre sätt att göra saker - jag har ingen
prestige eller något att bevisa - och kan lätt böja mig om jag har fel - det
finns mycket kunnigare människor än mig på området, du kanske är en av dem.

Jag är förresten bara ignorant om säkerhet, eller okunnig för att vara folklig,
på fredagar efter tredje gin o tonic'en. :-)

my IT partner
Ricard Nordberg
ric...@myitpartner.se
Gjuterigatan 5