Jag kör Ubuntu 10.04 på en något gammal stationär dator
som jag har hållit på och uppgraderat sen 8.04 om jag minns rätt.
På sista tiden har det låst sig/"frusit" under varannan uppstart
ungefär, och ibland låser det sig plötsligt under en session; emellanåt "dör" datorn plötsligt, ibland utan förvarning, ibland med förvarning i form av brus i grafiken, och ibland är det då problem att starta om. Jag trodde till en början att det var problem med en extern FAT-hårddisk, eftersom den verkade arbeta
vid de tillfällen detta hände, men dosfsck visar inget fel.
Jag har googlat en del utan att hitta någon förklaring på vad
detta kan vara. Är det någon som har några ledtrådar, eller
kan hjälpa mig att hitta några?

/bpj