lör 2016-07-23 klockan 10:53 +0200 skrev Thomas Holmgren:
> Ja jag har läst /usr/share/doc/lyskom-server/README.Debian men jag
> förstår inte på engelska.
> ska jag gör nån i lyskom för att starta det?

Det du behöver göra är att redigera /etc/cron.d/lyskom-server, och
plocka bort kommentarstecknet från cron-jobbet. Därefter är det bara
att vänta till nästa cron-körning.

> Ja jag har installerat lyskom-elisp-client men jag vet inte vilken
> kommando jag ska start det i terminal.

Elisp-klienten startas, som namnet antyder, ifrån Emacs.

  M-x lyskom

Notera att det även finns andra klienter att välja på. Till exempel så
är jskom[1] en relativt modern webbklient.

Innan du exponerar din lyskom-server mot publikt nätverk, se till att
ändra administratörsanvändarens fördefinierade lösenord.

  Användarnamn: Administrator (for) LysKOM"
  Lösenord: gazonk

Vad gäller att skapa nya användare så sker det automatiskt vid
inloggning, ifall man försöker logga in som en ännu inte existerande
användare.

Får jag förresten fråga hur det kommer sig att du vill sätta upp din
egen KOM-server? Inte för att jag inte uppskattar (Lys)LysKOM, men
samtidigt så är det kanske inte det mest omedelbara valet ifall man
tänkt sig att sätta upp något nytt idag?

// Andreas

[1]: https://github.com/osks/jskom