lör 2016-07-23 klockan 18:35 +0200 skrev Thomas Holmgren:
> jag använda inte musen för jag är dövblind som läsa på punktdisply.

I sådant fall är det inte omöjligt att Emacs är helt rätt för dig.

Emacs går alldeles utmärkt att använda utan mus, varpå man istället
navigerar runt med allehanda tangentbordskombinationer, etc. Har dock
ingen aning om hur väl dess gränssnitt översätts till en punktdisplay.

I alla fall, så här gör jag för att starta elisp-klienten.

  1) Starta Emacs

  2) Håll nere <Alt>, och tryck "x". Det ska resultera i att prompten
     "M-x" dyker upp.

  3) Skriv "lyskom", följt ut <enter>, och klienten ska starta.

(M-x står förövrigt för Meta-x, där Meta ungefär motsvarar <Alt>.)

// Andreas