----- Original Message -----
From: "Rudyanto Arief" <[EMAIL PROTECTED]>
To: <wanita-muslimah@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, January 10, 2006 1:57 PM
Subject: Re: [wanita-muslimah] Salamullah Adalah Agama Baru

> Wah... kalau mbak Lia dibiarkan (apalagi orang Islam yang biarkan) saya
kira
> sudah keluar dari hal yang prinsipil :-)
> Prinsip khatamah nabiyullah dikenal dalam Islam adalah Muhammad
Rosulullah.

Betul, itu prinsip yang kita yakini.
Kalau ada yang meyakini prinsip yang lain ya silahkan saja, bukan begitu?

Bayangkan jika prinsip Anda yang dianggap keluar dari hal yang prinsipil
dari sisi mayoritas?
Misalkan Anda hidup di Iran yang syi'ah, lalu Anda dianggap keluar dari yang
prinsipil dari sisi syi'ah,
Apa Anda merasa diperlakukan adil jika Anda dikejar-kejar polisi?
Atau majlis ulama Iran mencap Anda sesat dan menyesatkan.

Kalau Anda tidak mau dicubit jangan mencubit,
"Jangan kebencianmu terhadap suatu kaum membuat diri mu berlaku tidak adil"
Itu kalau betul Anda seorang muslim....

> Tapi kalau anda berpendapat begitu, moga2 saya tetep terjaga untuk selala
> berbaik sangka akan prinsip (agama) anda. :-)

Berprasangka baik itu bukan untuk kebaikan orang yang diprasangkai,
tapi untuk kebaikan diri sendiri, menunaikan kewajiban berprasangkabaik yang
dicontohkan oleh Baginda Nabi Muhammad saw.

Itu kalau kita betul-betul ingin mencontoh Nabi.
;-)

Wassalam
Ary