Bukannya mau ikutan gambarin soal syurga, soale gambaran syurga ini
kan termasuk ayat-ayat mutasyabihat ya?, cuma mau memberikan
(kemungkinan) rujukan syurga, neraka dan alam akherat dalam AlQur'an
(salah satunya)...:-)

Ini saya copy pastekan dari AlQur'an digital.:

Surat Ar Rahmaan menyebutkan bermacam-macam nikmat Allah yang telah
dilimpahkan kepada hamba-hamban-Nya yaitu dengan menciptakan alam
dengan segala yang ada padanya. Kemudian diterangkan pem-balasan di
akhirat, keadaan penghuni neraka dan keadaan penghuni syurga yang
dijanjikan Allah kepada orang yang bertakwa.

HUBUNGAN SURAT AR RAHMAAN DENGAN SURAT AL WAAQI'AH

1. Kedua surat ini sama-sama menerangkan keadaan di akhirat dan
keadaan di syurga dan di neraka.
2. Dalam surat Ar Rahmaan diterangkan azab yang ditimpakan kepada
orang-orang yang berdosa dan nikmat yang diterima orang-orang yang
bertakwa;dijelaskan bahwa ada dua macam syurga yang disediakan bagi
orang-orang mukmin. Pada surat Al Waaqi'ah diterangkan pembagian
manusia di akhirat pada tiga golongan, yaitu golongan kiri, golongan
kanan dan golongan orang-orang yang lebih dahulu beriman dan
diterangkan pula bagaimana nasib masing-masing golongan itu.

wassalam,

--- In wanita-muslimah@yahoogroups.com, "kila4tb1roe"
<[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Kalau di surga boleh selingkuh enggak yach?? kan katanya di surga
itu
> tidak ada yang diharamkan??;)
>
> Pak Wida,
>
> Terima kasih atas kirimanya tapi yang menjadi pertanyaan saya kok
> belum dijawab, kira-kira bedasarkan apa (Qur'an, surat apa??ayat
> berapa??) yang menyatakan bahwa surga dan neraka itu merupakan
> kehidupan di akhirat??
>

> --- In wanita-muslimah@yahoogroups.com, "L.Meilany" <wpamungk@>

Adam
> Ma'rifat