Hej,

Jag har för vissa tidigare nämnt en fundering jag har haft, nämligen att göra
någon slags lista över de mest praktiska, men kanske inte allom spridda
tekniska finesserna på Wikipedia/MediaWiki, skrivna på ett sätt så att alla kan
ta till sig dem. (D.v.s. lite mer lättillgängligt än den lååånga sidan Externa
hjälpmedel - http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Externa_hj%C3%A4lpmedel).
Låt mig nu kasta ut den här idén och se om någon nappar på utmaningen att
fortsätta den här listan och sedan lägga ut den på någon plats där folk hittar
den:

* För att kategorisera artiklar snabbt och smidigt kan man använda en finess
som heter HotCat. Istället för att öppna redigeringsläget kan man lägga till,
byta eller ta bort kategorier genom att klicka och skriva in i en ruta direkt.
[Gör så här för att börja använda HotCat.]

* Om du har fler än enstaka bilder att ladda upp till Commons, kan du använda
verktyget Commonist. Commonist låter dig ladda upp flera bilder med samma
fotograf, kategori, etc. [Gör så här för att börja använda Commonist.]

* När du vill veta hur lång en artikel är i antal tecken, kan du använda en
finess som Fluff har gjort. [Gör så här för att kunna automatiskt se hur långa
artiklar är.]

* Om du går mycket fram och tillbaka mellan sidor och vill spara tid kan du
använda följande verktyg som låter dig tjuvkika på artikeln. En liten ruta
öppnas där artikelns första rader och lite information om artikeln, till
exempel längd, visas. [Gör så här för att kunna tjuvkika på artiklar.]

Jag hoppas ni andra har lite coola grejer, antingen som JavaScript eller som
grejer till ens personliga inställningar. Kanske kan vi till och med lägga in
månadens tips i "Anslagstavlan"?

Med vänliga hälsningar,

Lennart

Lennart Guldbrandsson, ordförande för Wikimedia Sverige
http://se.wikimedia.org/wiki/Huvudsida

Tfn: 031 - 12 50 48
Mobil: 070 - 207 80 05
Epost: l_guldbrands...@hotmail.com
Användarsida: http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndare:Hannibal
Blogg: http://mrchapel.wordpress.com/

Använd nätet för att dela med dig av dina minnen till vem du vill.
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/products/photos-share.aspx?tab=1

Till