Jeg bruger af og til æblejuice; jeg smider gær og juice i en koble og lader det
stå på magnetomrører et døgns tid – man kan tydeligt se, gæren syntes om det!

Mvh,

Mathias

From: brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk
[mailto:brygforum-boun...@lists.haandbryg.dk] On Behalf Of Emil Hedevang
Sent: 8. oktober 2014 09:01
To: Kristian Krægpøth
Cc: brygforum@lists.haandbryg.dk
Subject: Re: [Brygforum] Gærstarter

Hej Kristian

Jeg har aldrig prøvet at bruge æblejuice, men jeg har heller aldrig følt det
nødvendigt at gøre andet end at rehydrere tørgæren kort tid inden, den skal ned
i den afkølede urt, også selvom tørgæren havde overskredet sidste
anvendelsesdato. Jeg koger blot noget vand, steriliserer et glas (i mit
tilfælde en Erlenmeyerkolbe), hælder ca. 150 ml sterilt vand i glasset, lægger
alufolie over, lader vandet køle ned til stuetemperatur, tilsætter tørgæren,
venter 15-20 minutter og slynger gæren lidt rundt i glasset undervejs for at få
det hele opløst. På denne måde, begynder det altid at klukke fra gæringsspanden
inden for en time eller to.

Mvh. Emil

Jeg kan se, at nogen foreslår at anvende (pasteuriseret) æblejuice til at
starte fx tørgær med.

Er der nogen, der har erfaringer med det - gode eller dårlige, og hvordan man i
praksis gør?

Venlig hilsen