Hej Per

Jeg brygger en del mjød og den korte version af en opskrift er følgende: 25 liter vand og 10 kg. honning koges op og køles efterfølgende ned til ca. 25 grader, hvorefter du tilsætter gær. Lad mjøden gære 3 til 6 uger, omstik den og lad den stå og lagre i 6 måneder, hvorefter den er klar til at komme på flasker. Den rene mjød kun brygget på honning er kedelig, synes jeg. Så derfor tilsætter jeg forskellige krydderier, som enten koges med i mjød-urten eller som tilsættes under gæringen (ligesom at tørhumle) eller også laver jeg udtræk på vodka af de urter jeg vil bruge og tilsætter udtrækket til mjøden før mjøden lagres. (Typisk en flaske udtræk til 25 liter mjød). Typiske krydderier som anvendes i mange mjødopskrifter er: slåen, malurt, ingefær, stjerneanis, citron og humle. Gæren jeg bruger er Vinoferms Bio Killer.

På Danmarks Biavlerforenings hjemmeside er der mange opskrifter, som måske kan inspirere dig, se her : http://www.biavl.dk/viden-og-fakta/honning/mjod/529-mjod-opskrifter.html

Held og lykke med dit projekt,
venlig hilsen
Klaus Ankerstjerne Eriksen