On Mon, 14 Jul 2003 21:25:00 +0300 (EEST), Adrian Penisoara wrote:

>Pentru proiectul de traducere al HandBook-ului FreeBSD [1] va trebui
>sa alegem intre encoding-urile ISO8859-2 (Latin2) si ISO8859-16
>(Latin10). Unicode UTF-8 nu este o optiune viabila doarece inca nu a
>fost introdus suportul pentru asa ceva.

UTF-8 nu a fost introdus în FreeBSD ? Hm.
Ce format va avea documentul ? .rtf ? .html ?

>[...] din cate am constatat, suportul pentru acest encoding este destul
>de slab pe partea MS Windows si Internet Explorer.

Corect, cu obiecţia că "destul de slab" = inexistent.
În Windows, problemele cu ISO-8859-16 sunt din 2 direcţii:
- nici o aplicaţie nativă Microsoft nu recunoaşte indicativul de codare
"ISO-8859-16"; în plus, tabela de translaţie ISO-8859-16 nu este
prezentă la nivel low-level în sistem
- fonturile prezente by default în sistemele Windows nu conţin ş-urile
şi ţ-urile cu virgulă (Unicode 0218-021B); excepţie o fac vreo 3
fonturi - Palatino Linotype, Microsoft Sans Serif şi Tahoma

Singura aplicaţie care nu ţine cont de ce oferă sistemul este Mozilla
(probabil şi Netscape), atît browserul cît şi mailerul. Mozilla fabrică
ş-urile şi ţ-urile în mod artificial (nu ştiu exact cum, pare o
substituire la nivel de caracter)

>Intrebare: pozitiile in tabela ASCII a literelor cu grafica romaneasca
>sunt aceleasi in ISO8850-2 si ISO8859-16 ? Se pare ca asa este dar as
>vrea sa fiu sigur.

Da, dar aplicabil strict la cele 5+5 diacritice româneşti (caractere
mici+mari).
Vezi aici
http://www.secarica.ro/iso-8859-2.pdf
şi
http://www.secarica.ro/iso-8859-16-en.pdf

>Se merita efortul de plasa documentatia in localizarea IS8859-16 ? Cam
>ce procentaj din aplicatiile UNIX/Windows il suporta ?  Ce ne rezerva
>viitorul in aceasta directie ?

Avînd în vedere că documentaţia este destinată utilizatorilor
non-Windows, eu cred că se pot ignora problemele existente pe această
platformă.
În privinţa Windows, viitorul este incert. La o dicuţie pe care am
avut-o la Microsoft RO, oamenii şi-au exprimat disponibilitatea de a
cere implementarea ISO-8859-16, acesta fiind un standard valabil;
rezerva mea se referă la faptul că nu păreau totuşi prea convinşi de
necesitatea acestui demers.

Cristi

--
Cristian Secara