Atenció!! AQUESTA ÉS LA VERSIÓ CORRECTA DEL CORREU, AVANS HA
        SORTIT SENSE QUE L'ACABÉS (coses de l'evolution).

> Objeccions? De detall, algunes. Per exemple, que GIMP no és comparable a
> Photoshop a poc que t'hi fiquis en un ambient professional; altra cosa
[...]
> complexitat d'una base de dades per no saber sortir-s'hi amb un full de
> càlcul ben utilitzat. És clar que molta gent tampoc sap utilitzar bé un
> full de càlcul...

        Una qüestió, que potser al document no queda ben clara és que
        en molts dels casos que s'analitza un dels productes, l'anàlisi
        està orientat a la UdL, és a dir, quan es parla de CAD es parla
        del CAD que utilitzem aquí, no del CAD que pugui emprar un
        arquitecte "de veritat", però la part de CAD, imatge,
        sò, música, etc. no son per la part "Administració" de la UdL
        sinò que son més per la part "Docent/Recerca".

        Respecte a les BBDD. La veritat és que les solucions son les que
        hi ha. La idea que tenim és, aprofitant l'avinentesa de la
        migració, ELIMINAR aquelles BBDD que puguem.

        M'explico:

        Hi ha tot un seguit de BBDD petites (MS-Access majoritariament)
        que viuen a la UdL. Aquestes BBDD s'han creat en moltes unitats
        administratives nostres per sortir del pas en alguna necessitat
        que poguèssin tenir puntualment. Després de solucionar la
        necessitat puntual, la BBDD en qüestió s'ha "institucionalitzat"
        i ha esdevingut una BBDD de treball diari. Doncs bè, aquestes
        BBDD tenen alguns problemes, siguin o no basades en PL, siguin
        o no MS-Access, operin sobre Linux o sobre Windowz o sobre el
        que sigui:

        1- Seguretat: NO hi ha control sobre l'operació de la BBDD. Ni
           qui hi accedeix, etc.

        2- Seguretat: Algunes d'aquestes BBDD no entren a còpia de
           seguretat, resideixen només a un PC, etc.

        3- LOPD: Algunes d'aquestes BBDD contenen dades de caràcter
           personal i no estan registrades a l'APD (Ag. Protecció de
           Dades), bàsicament, pq el servei d'informàtica (ASIC a la
           UdL, pels que vulgueu llegir la guia de migració) no sap
           ni que existeixen.

        4- Altres: Manteniment, desenvolupaments que s'hi puguin fer,
           integració amb altres BBDD, integració al campus virtual i
           a la intranet, etc.

        Doncs bè, donat que no hi ha una alternativa a Access vàlida
        a Linux, i donats els problemes esmentats, l'opció mès vàlida
        i coherent és, posats a fer canvis, canviem la BBDD Access per
        alguna BBDD Integrada (integrada al Backoffice, etc.),  controlada
        per ASIC, registrada a l'APD, etc.

        Evidentment, migrar un Access d'alguna unitat estructural nostra
        a una BBDD Integrada, no és trivial, fer-ho amb 20 BBDD o més
        és un veritable merder. Però fer-ho és important, per diversos
        motius i fer-ho bè encara ho és molt més. El més interessant
        és que en fer-ho, establirem i farem una "guia"/kit/etc. de com
        fer-ho.

        Per cert, això de tenir Access "sueltos" per la xarxa no és
        exclusiu de la UdL, totes les administracions, si tenen una
        mica de "mà lliure", n'acaben tenint...... per desgràcia
        dels informàtics :-(

> [...]
> administratiu a tasques tècniques; d'aquesta manera es podrien veure els
>   possibles 'forats' àmbit per àmbit i, així, establir POLÍTIQUES.
> Exemple de política: si el forat sorgeix en els serveis de caire intern,
> la migració tira endavant perquè els 'clients' interns tenen més
> capacitat de patiment i de compensació de danys que els ciutadans, que
> són més perentoris en l'exigència de les prestacions que acrediten. Si
> és a l'inrevés, la migració s'atura fins que no es tapi el forat de
> dèficit de servei a l'exterior. O bé la política contrària (ehem!) allà

        Uf! Llarg i complexe el paràgraf.... anem per parts (atenció
        aquí hi ha opinions personals meves...).

        La UdL és una universitat, cert (només faltaria), i l'Oriol
        va estar d'acord amb tú, cert.

        La UdL també és una administració pública, tenim una part de
        la nostra estructura que és una administració, normal i
        corrent. Però l'acord que estem adoptant amb DURSI (el
        Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la
        Informació), no és NOMÉS per que la UdL faci la migració,
        l'acord contempla (contemplarà):

        1- La migració dels escriptoris de la pròpia UdL. D'aquesta
        migració n'han de resultar diversos productes addicionals:

                a. Una guia de migració d'escriptoris, amb tots els
                problemes detectats durant la migració, amb totes
                les solucions trobades. Amb consells, receptes, etc.
                de com fer determinades coses.

                b. Tots els "by-products" resultants, ja siguin
                pegats a programes, traduccions, etc.

                c. Documentació i material de formació, encara que
                el Jesús Corrius amb el material de la UOC ja ha
                fet una magnífica feina.

        2- El suport des de la UdL de la migració d'un parell d'unitats
        de la Generalitat (la STSI i un altra) i d'un parell d'entitats
        locals (ajunt., etc.).

        3- Alguns altres projectes (ajudar a crear una forja, etc.)
        "menors" de creació d'infraestructura per migració, etc.

        (suposo que em deixo altres coses...)

        Resumint, la migració de la UdL va començar ja fa temps, molt
        de temps. Tenim coses molt avançades (infraestructura, etc.)
        i coses no tant (escriptoris). La idea de la col.laboració
        amb STSI/DURSI és, pura i simplement, aprofitar tot el que
        nosaltres fem (o tant com puguem aprofitar) i emprar
        aquesta experiència i els resultats que en treuguem per que
        ajudin a les migracions de la resta d'administració.

        Evidentment que la migració de les unitats de l'administració
        (especialment aquelles que tinguin atenció al ciutadà) seran
        dures. Evidentment que la migració de les unitats de l'administració
        de caire tècnic (amb menor relació amb el ciutadà però
        amb necessitats de programari molt més complexes) seran
        dures......

        Malgrat tot, la UdL no és l'única iniciativa que està
        tirant endavant l'Oriol (fins on jo sé),

> Tant de bo l'experiència sigui ben profitosa per a la Universitat de
> Lleida i val esperar en el seu moment una bona memòria sobre aquesta
> migració. Però jo continuü dient que una universitat (la clientela de la
> qual, per més que diversa, és sempre en sentit endògen, ben al contrari
> que a moltes unitats administratives) no és el banc de proves adient per
> a l'Administració.

        ? La veritat, no veig pq no pot ser un bon banc de proves
        de moltes, moltes coses, especialment tenint en compte que
        la migració la fem dels escriptoris (dels Windows) i que
        els escriptoris i el que hi ha darrera (LDAP, SMB, etc.)
        son igualets a la Generalitat, que a la Uni, que a
        Tallers Manelet.... :-)

        Tota la part relativa a fluxos de treball, etc. no és
        migració d'escriptori, sinó migració de backoffice, que
        ja son figues d'un altre paner... les migracions de
        cadascuna de les peces d'un backoffice (sigui el de
        la UdL, sigui el del DURSI, sigui el que sigui), són
        altament delicades i complexes. Evidenment que a la
        UdL la farem, evidenment que la nostra experiència
        estarà a disposició de tothom, però desenganyem-nos,
        CADA backoffice és diferent, i cada aplicatiu de
        backoffice s'haurà d'estudiar detalladament, de
        forma individual i fer-ne, si procedeix, la migració
        amb molta, molta cura.

        I res de disculpar-se per donar la brasa... per això
        existeixen les llistes de discussió, per discutir! :-)

 Universitat de Lleida
 Area de Sistemes d'Informacio i Comunicacions
 Carles Mateu i Piñol                  Tel: +34 973 702049
 Director                              FAX: +34 973 702130

 www:    http://www.udl.es/usuaris/carlesm/
 GnuPG key: CD989EA1 ( http://www.keyserver.net/ )
 Fingerprint = B1B7 65F7 38E4 C34E 5865 135F DEA6 CF2A CD98 9EA1