Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh;

Ana mempunyai beberapa persoalan yang kiranya ada jawabannya dari saudara2
sekalian yang berupakan dalil dan hujah dari Al-Quran dan hadith sahih serta
fatwa ulama salafi:

1) Bagi pasangan yang tiada zuriat dan mengambil anak angkat. Kemudian si
isteri menyusui anak angkat tersebut dengan mengenakan injeksi hormon pada
dirinya supaya boleh mengeluarkan susu. Apakah anak angkat tersebut boleh
dikira sebagai anak susuan pasangan tersebut?

2) Adakah anak perempuan saya dikira sebagai mahram terhadap suami kepada
adik/kakak saya?

3) Bagaimanakah seharusnya seorang muslim menyikapi terhadap makhluk Allah
seperti babi? Apakah perlu dengan kasar ataupun dengan kelembutan? Seperti mana
hadith berkenaan seorang perempuan yang berbaik hati memberi air kepada seekor
anjing yang kehausan?

Ana harap ada yang sudi menjawab dan saya dahului dengan jazakumullahu khairan
kathira.

Fitriyadi Ghazali
Kuching, Sarawak, Malaysia.