Rasmus Pommer wrote:
Hej
Er i gang med en schwarzbier som nu står til sekundær gæring. Jeg omstak
14/3, og der er tilsyneladende ikke aktivitet. Jeg regner med at det
kommer i løbet af et par dage - lyder det ikke fornuftigt nok?
OG var 1040 da jeg startede, og jeg målte 1010 da jeg omstak - det er
faktisk det jeg vil opnå som FG, ved nogen hvor meget jeg kan regne med
den falder endnu?
Hilsen Pommer
Hej Rasmus
Det er min erfaring, at man sjældent oplever nogen hørbar aktivitet i
sekundær. Det afhænger selvfølgelig af, hvilken type gæringstanke man
bruger. Det er i hvert fald alt for usikkert at sætte sin lid til blop i
gærlåsen. Mål i stedet vægtfylden over nogle dage og vent til den er stabil.
Vedr. den forventede FG, så er jeg tit blevet overrasket på dette punkt.
Sidst var en skotsk ale, der var mæsket ved 68 grader C og med rigelige
mængder af karamelmalt (troede jeg). Den var gæret helt ned til 1010 ved
første omstikning, havde forventet 1014-1016.
Christian F. Behrens #1720