Hej Jeg har ikke nogen forklaring, men tre spørgsmål melder sig da:
1) Kan gæren overhovedet arbejde videre ved den alkohol%? WYeast's pakker angiver om de kan klare de høje akohol%, men jeg ved ikke hvordan tørgæren har det med den slags... 2) Hvordan er din maltsammensætning? Hvis noget af sukkeret kommer fra cara-typerne bliver det primært ikke forgærbart sukker, og dermed en højere FG. Jeg har netop brygget 4 forskellige slags hvede med forskellig mængde cara-wheat, og det giver direkte udslag i FG :-) 3) Hvilken temperatur har du mæsket ved? Mvh Kasper Ovi #2200 > -----Original Message----- > From: [EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] > Sent: 8. maj 2005 11:30 > To: [email protected] > Subject: [Brygforum] Gæringen er stoppet. > > For 8 dage siden satte jeg ca. 25 liter til gæring med en OG på 1084. > Jeg tilsatte 2 pakker S 33 gær, som var opløst i 2 dl. kogt > afkølet vand. > Efter to dage målte jeg den til 1030 og det virkede som om, > at der ikke var mere aktivitet. Jeg omstak den til ny > beholder. Der kom lidt tryk i beholderen, men ikke nok til at > udløse et plop i gærlåsen. > Efter 4 dage lå den stadig på 1030 og det er jo helt galt. > Jeg har haft rystet beholderen. Temperaturen i har hele tiden > ligget imellem 22 og 23 C. > > I går tilsatte jeg en pakke S 33, som var opløst i 1 dl. kogt > afkølet vand. > > Der er i dag søndag ingen tegn på at det skulle have > resulteret i en øget gærinsproces. > > Nu har jeg en pakke S 33 tilbage og mit spørgmål er, om det > vil nytte noget at hælde den i beholderen og i givet fald > hvad skal der ske forinden. > > Skal jeg ilte øllet (det er jo pricippet øl nu - men alt for > sødt) og skal jeg lave en gærstaret ud af min pakke - evt. > tilsat til lidt af den urt/øl som den skal ned og arbejde i. > (Der er jo ca. 6-7 % alkohol i nu) > > Mit spørgsmål er meget lig Linaa Bryglavs spørgsmål. Men jeg > synes, at deres spørgsmål stadig står ubesvaret tilbage - > eller har jeg overset nogle svar. > > > > Hilsen > Ole > > > >
