Hej

Jeg har ikke nogen forklaring, men tre spørgsmål melder sig da:

1) Kan gæren overhovedet arbejde videre ved den alkohol%? WYeast's pakker
angiver om de kan klare de høje akohol%, men jeg ved ikke hvordan tørgæren
har det med den slags...

2) Hvordan er din maltsammensætning? Hvis noget af sukkeret kommer fra
cara-typerne bliver det primært ikke forgærbart sukker, og dermed en højere
FG. Jeg har netop brygget 4 forskellige slags hvede med forskellig mængde
cara-wheat, og det giver direkte udslag i FG :-)

3) Hvilken temperatur har du mæsket ved?

Mvh
Kasper Ovi #2200

> -----Original Message-----
> From: [EMAIL PROTECTED] [mailto:[EMAIL PROTECTED] 
> Sent: 8. maj 2005 11:30
> To: [email protected]
> Subject: [Brygforum] Gæringen er stoppet. 
> 
> For 8 dage siden satte jeg ca. 25 liter til gæring med en OG på 1084. 
> Jeg tilsatte 2 pakker S 33 gær, som var opløst i 2 dl. kogt 
> afkølet vand.
> Efter to dage målte jeg den til 1030 og det virkede som om, 
> at der ikke var mere aktivitet. Jeg omstak den til ny 
> beholder. Der kom lidt tryk i beholderen, men ikke nok til at 
> udløse et plop i gærlåsen.
> Efter 4 dage lå den stadig på 1030 og det er jo helt galt. 
> Jeg har haft rystet beholderen. Temperaturen i har hele tiden 
> ligget imellem 22 og 23 C.
>  
> I går tilsatte jeg en pakke S 33, som var opløst i 1 dl. kogt 
> afkølet vand.
>  
> Der er i dag søndag ingen tegn på at det skulle have 
> resulteret i en øget gærinsproces.
>  
> Nu har jeg en pakke S 33 tilbage og mit spørgmål er, om det 
> vil nytte noget at hælde den i beholderen og i givet fald 
> hvad skal der ske forinden.
>  
> Skal jeg ilte øllet (det er jo pricippet øl nu - men alt for 
> sødt) og skal jeg lave en gærstaret ud af min pakke - evt. 
> tilsat til lidt af den urt/øl som den skal ned og arbejde i. 
> (Der er jo ca. 6-7 % alkohol i nu)
>  
> Mit spørgsmål er meget lig Linaa Bryglavs spørgsmål. Men jeg 
> synes, at deres spørgsmål stadig står ubesvaret tilbage - 
> eller har jeg overset nogle svar.
>  
>  
>  
> Hilsen
> Ole 
> 
> 
> 
> 




Besvar via email