On Sun, May 08, 2005 at 11:30:22AM +0200, [EMAIL PROTECTED] wrote:
> 
> For 8 dage siden satte jeg ca. 25 liter til gæring med en OG på 1084. 
> Jeg tilsatte 2 pakker S 33 gær, som var opløst i 2 dl. kogt afkølet vand.
> Efter to dage målte jeg den til 1030 og det virkede som om, at der
> ikke var mere aktivitet. Jeg omstak den til ny beholder. Der kom
> lidt tryk i beholderen, men ikke nok til at udløse et plop i gærlåsen.
> Efter 4 dage lå den stadig på 1030 og det er jo helt galt. Jeg har haft
> rystet beholderen. Temperaturen i har hele tiden ligget imellem 22 og 23 C.
>  
> I går tilsatte jeg en pakke S 33, som var opløst i 1 dl. kogt afkølet vand.
>  
> Der er i dag søndag ingen tegn på at det skulle have resulteret
> i en øget gærinsproces.
>  
> Nu har jeg en pakke S 33 tilbage og mit spørgmål er, om det vil nytte
> noget at hælde den i beholderen og i givet fald hvad skal der ske forinden.

>From the sound of it, you had a good and effective primary fermentation,
as one would expect from two packets of S-33 in so small a batch - I use
one packet for up to 50 liters. Anyway, during the first day of the
primary fermentation the yeast multiplies to such quantities that adding
another packet won't make much of a difference! Save that last yeast for
another brew!

Now the wild primary is over, and you worry why nothing happens. It does
happen all right, just not as actively as the primary. Let it stand for
a week or three, and see if your FG hasn't dropped to somewhere near
1020. How low do you expect it to get, anyway?


Don't worry,

  it will be beer anyway

     -H




-- 
Heikki Levanto   "In Murphy We Turst"     heikki (at) lsd (dot) dk



Besvar via email