Hej Christian,

Umiddelbart lyder det jo primært som et problem med jeres gæring! En så høj
FG ift. OG giver en omsætning på ca. 55% hvilket er noget under det
normale... Hvilken gær bruger I? Nogle gærstammer, som er meget
flokkulerende kan gå lidt i dvale undervejs, hvorfor gæringen synes at være
gået i stå.

Et andet problem kan være jeres mæsketemperatur, hvis målet er en høj
alkohol % - især hvis I forlader jer på en termostat eller termometer, der
ikke er helt præcis og derfor kan resultere i en mæsketemperatur der reelt
er et par grader højere... En mæske temperatur på 70 grader, vil således
resultere i en øl med mange dextriner, der ikke kan omsættes til alkohol af
gæren men omvendt burde resultere i en øl med stor fylde, hvilket ikke lyder
til at være tilfældet.
Har selv forsøgt at lave en øl med ringe forgærbarhed, hvor jeg bevidt
mæskede ved 70 grader og mashout ved 76, hvor jeg endda brugt 40% carapils
men alligevel endte med en forgæringsgrad på 71%, så tror ikke det er
mæskningens skyld men som tidligere nævnt nok et spørgsmål om gæringen...

Kåre