Hej Christian.
Jeg stødte ind i lidt af de samme problemer da jeg begyndte at brygge for et
par år siden, jeg bruger et nimbus anlæg fra lund teknik, er det noget
lignende i bruger?
Ved den forholdsvis høje mæsketemp, trækker i nogle uforgærbare
sukkerstoffer ud i urten, det er nok grunden til jeres høje FG.
Jeg mæsker ved max. 65 gr. i 90 min. Mashout 77 gr.10-15 min.
Desuden kan malttyperne også have en indvirkning på jeres FG. Bruger i meget
caramalt.?
Til sidst kan gæren jo ogå være problemet, laver i en gærstarter? Det tyder
ikke på det når der går 8 timer før gæringen starter.
Jeg bruger 100-125 g. lys maltekstrakt, og 700 ml. kogende vand. Køler ned i
vandbad til ca. 25 gr. og tilsætter gæren. Den skal laves dagen før
brygning. ( jeg har som regel en Fg på 1014 )
Jeg mener ikke i skal op i maltmængde, hvis i kan få jeres FG ned til 1014,
så vil i med en OG på 1066 få en øl på ca (1066-1014 = 52 :7.5 = 6.9 %) Det
burde være nok til de fleste. Hvis ikke så hæld 500 g. Kandis eller
rørsukker i de sidste 10 min. af kogningen det giver nok den sidste gas.

Højt skum
Søren Holmgaard
8543, Hornslet ( Humlehøjens Bryghus/Skur)