Nu hvor julebryggen er ved at være klar til flaskerne, skal jeg til at
bestille malt til næste bryg. Heri indgår bla. en god del pale ale malt. Hos
min sædvanlige malt pusher findes der Weyermann pale ale malt og Muntons
pale ale malt. Hvad er forskellen på de to..er der blot tale om to
forskellige producenter eller er der andre forskelle på produkterne, prisen
er den samme.

Og et helt andet spørgsmål. Jeg har efterhånden 10 bryg på samvittigheden og
har forsøgt flere mæskemetoder. Hvad er mine medbryggers erfaringer med
enkeltinfusions mæskning kontra infusionsmæskning med stigende temperaturer.
Jeg har prøvet begge metoder og har i begge tilfælde opnået en effektivitet
på omkring 73-75 og tror egentligt ikke jeg kan nå højere op i effektivitet
med mit enkelte set-up, som består af to 14 liters gryder og særskilt sikar.
Har i oplevet mærkbar smagsforskel, forskel i klarhed eller lign. der skulle
argumentere for at bruge mæskning med stigende temperaturer frem for den
noget nemmere enkelt infusion.

(Har også prøvet med dekotionsmæskning, men den tror jeg kun jeg vil benytte
til hvedeøl).

mvh
Anders