Hej Michael
Det er ikke sådan er øllen er totalt ødelagt hvis du kommer mere i end
anbefalingerne men det har konsekvenser for smagen. Og anbefalingerne er
lavet ud fra utallige bryg og erfaringer opsamlet over årtier.

Du kan sagtens overskride anbefalingerne hvis du har en ide med det. F.eks.
andelen af karamelmalt. Hvis du f.eks. vil lave en sur øl eller tilsætte
surlige bær kan den ekstra sødme være med til at ballancerer smagen. Eller
hvis du gerne vil brygge en dessert øl som egner sig til at drikke sammen
med søde ting. At arbejde med mæske temperaturen kan ikke altid give nok og
kan kombineres med caramalt for at nå en sødme som er høj nok.
Det samme gælder tilsætningen af ristet malt.  Har kan man også sagtens gå
over anbefalingerne, men ikke uden at tage højde for det og skabe ballance
på anden måde.

/Thomas

Den 3. nov. 2013 18.35 skrev www.sommerfuglehave.dk <p...@sommerfuglehave.dk