On Sat, Jan 28, 2006, Shachar Shemesh wrote about "Re: הצבעה אלקטרונית - ביצה
ותרנגולת (והצעות אחרות)":

> לפחות על פי תגובת רשם העמותות - הראשון בארץ.

אולי (?) אנחנו ה*עמותה* הראשונה *בארץ* שרוצה לעשות זאת, אך יש לי את ההרגשה
(ואני בטוח שהיא לא מוטעית) שיש הצבעות אלקטרוניות גם בארץ (אולי לא אצל עמותות
רשומות) ושיש הצבעות אלקטרוניות בחו"ל. אנחנו לא ממציאים פה שום גלגל ולא
מגלים פה את אמריקה.

> אני לא יודע לגבי אלו. לפחות בכל מה שקשור בחירת הלוגו למקור, ההצבעה נוהלה
> ע"י מולי ללא שום שקיפות לגבי התהליכים שקרו בה, אפילו לא לחברי הועד

ומה לגבי ההצבעה לפרס המקור? זו התנהלה על-ידי תכנת הצבעה פשוטה שכתב אלון אלטמן.
למרות שהיא הייתה פשוטה, היו בה הבטחות פרטיות מעניינות, כמו העובדה שאדם אחד
קיבל את ההצבעות התקפות והחתומות (אך לא ידע מי חתם עליהם) ואדם אחר היה אחראי
על חלוקת החתימות - כך שאף אדם בודד לא יכול לגלות מי הצביע איך. היופי במערכת
של אלון היה שהיא עבדה, ולא הייתה סתם מגדלים באוויר ולא הקדימו את היומיים של
התכנות שלו חודשים של דיונים סוערים לגבי איך צריך לממש אותה. אם למישהו היו הסגות
על הדרך בה פועלת המערכת שלו (ולמיטב ידיעתי, לא היו כאלו הסגות בשנתיים בה היא
פועלת), אלון יכל לתקן אותה.

> מה שכן אני יכול לציין זה שלדביאן יש יתרון מסויים בכך שלמאה אחוזים מבעלי
> זכות ההצבעה שם יש מפתח ציבורי חתום ע"י הפרוייקט, לוקסוס שלמקור אין.

כפי שאלון הראה במערכת שלו, אין צורך במפתח ציבורי (במובן ה GPG-י של המילה).
אפשר לעשות משהו הרבה יותר פשוט, כמו משלוח "מפתח הצבעה" (כמו שרשרת אותיות
אקראית קצרה) לבוחרים המותרים, ואתר ההצבעה דורש להירשם לפי המפתח הנ"ל (כפי
שכבר הסברתי למעלה, הירשמות לפי מפתח ההצבעה ולא השם מאפשר אנונימיות כלפי האדם
שמנהל את ספירת הקולות, בלי לוותר על מניעת זיופים).

אני לא מנסה פה להמליץ על המערכת של אלון אלא על הגישה בה הוא נקט - להקפיד
על דרישות ההבטחה והפרטיות ההגיוניות, אך באותו זמן להקפיד גם על הנוחות למשתמש
ולהימנע עד כמה שניתן לקבוע לו מגבלות שיסבכו אותו: כמו הצורך להתקין תכנות שלא
לכל אחד יש (כמו GPG, ואפילו IRC - דפדפן אינטרנט פשוט כפי שאפשר למצוא בכל
"קפה אינטרנט" בהחלט יכול להספיק), או הגבלת ההצבעה לזמן מסוים (יום רביעי,
שמונה בערב עד שמונה וחמישה), ושום דבר מסגנון זה.
והכי חשוב: לממש את ההצעה שלך - כדי לראות שאכן הרעיון שלך מעשי, וגם בתור
"הוכחת רצינות" (כי הרי מי שדי משוכנע שההצעה שלו לא אטרקטיבית, לא יטרח לממש
אותה).

היה נחמד אם היינו מקבלים הצעות בסגנון זה - ולא בסגנון מסמכי PDF שהייתי מהמר
ש 80% מהמצביעים אפילו לא טרחו לקרוא.

--
Nadav Har'El                        |       Sunday, Jan 29 2006, 29 Tevet 5766