On Tue, Oct 06, 2009, Tomer Cohen wrote about "Re: Should Hamakor become an
Israeli EFF":
> 2009/10/6 doron <do...@ofek.biz>
> במוזילה ישראל מעולם לא הסתייענו בעמותת המקור באופן אמיתי. נכון, לולא העמותה
> לא היינו יכולים להרים את הדוכן ההוא באוגוסט פינגווין האחרון, להגדיר שרת מראה
> להתקנה של פיירפוקס בארץ ומי יודע אלו עוד שיתופי פעולה בעתיד, אבל אין כאן דבר
> שאפשר להגיד שקיים בזכות העמותה.

אני חושב שזה המצב הטבעי. מיזמי תכנה חופשית בדרך כלל לא חייבים עמותה כדי
לפעול, ולכן לא צריכה להיות ציפיה שיהיה קשר הדוק יותר בין העמותה לכל מיזם
כמו מוזילה או וורדפרס או hspell.

אבל, דווקא דוגמה כמו שרת מראה בארץ היא דוגמה טובה. שרת מראה דורש כסף או
כושר שכנוע (כדי לשכנע בעל אתר לשמור עבורך שרת מראה) וקיום העמותה מייתר את
בזבוז הכסף או הזמן הזה. היום, אם פרויקט תכנה חופשית ישראלי רוצה שרת מראה או
משאב מחשב אחר, הוא יכול לפנות לעמותה, שכבר קנתה או "שנוררה" שרת בצורה מרוכזת.

אבל, אני חושב שהעמותה יכלה לעשות יותר בתחום זה. לדוגמה להקים שרת שאנשי
תכנה חופשית ישראלים יוכלו לעשות בו כמעט הכל עבור הפרויקט שלהם - מרשימות
דיוור, שירותים, שמירת קבצים וכן הלאה - משהו כמו ibiblio (למי שמכיר) בישראל.
היום, כשאני מחפש שרת עבור hspell שלי, הפנייה לעמותה איננה דבר טבעי. אני
מנחש שהתשובה תהיה שמסיבות אבטחה, אוכל לקבל שירותים מוגבלים מאוד, אם בכלל.
זה לא היה צריך להיות כך. מדוע אין עשרות פרויקטי תכנה חופשית בישראל שמשתמשים
בשירותי שרת העמותה במקום באתרים כמו sourceforge (שהם הרבה יותר מוגבלים
מאותו ibiblio שהזכרתי קודם)? אני חושב שזה משהו שחייבים לשנות, והלוואי שיכולתי
לשנות זאת כשהייתי חבר ועד (לצערי נתקלתי אז בהתנגדות עזה ממנהל השרת בהרחבת
השירותים שהשרת נותן).

> אנחנו משתמשים במספר דומיינים שנתרמו עלידי אנשים פרטיים (ויקרים!) מקהילת
> הקוד הפתוח בארץ, האתר שלנו מתארח תודות לאיש יקר אחר, ויש לנו הרבה במשותף עם
> עמותה ששמה לעצמה למטרה לקדם את הקוד הפתוח בארץ, אבל איפשהו כאן זה נעצר.

מדוע כשמוזילה ישראל חיפשה אירוח, היא לא חשבה ישר על שרת המקור כמקום
האידאלי לכך? פשוט כי אין *אף* פרויקט (לדעתי) שמתארך בשרת המקור, שהפך לשרת
סופר-מאובטח אבל לא-ממש-שימושי-עבור-חברי-העמותה. לדעתי צריך לשנות זאת בהקדם
האפשרי. כשיהיו על שרת המקור עשרה פרויקטים חיים ובועטים, אף אחד לא יחשוב
שהעמותה לא רלוונטית - גם אם האמת היא שאף אחד מהפרויקטים הללו תלוי לחלוטין
בעמותה.

> איגוד האינטרנט, לשם השוואה, אמור לטפל במרחב מצומצם מאד של תחומים (אפילו יותר
> מעמותת המקור, לדעתי), אלא שהוא ידע לגדול ולהתפרס על נושאים נוספים מעבר
> להגדרה הבסיסית שלו (ואף הצליח "להשתלט" לאחרונה על גוף יוקרתי שאני לא בטוח אם
> הוא צריך להיות תלוי באיגוד).

איגוד האינטרנט הוא דווקא דוגמה טובה לסכנה. למרות שאני מעריך מאוד את הארגון,
מטרותיו והאנשים שבראשו, התפרשותו על מספר רב של תחומים מאוד שונים מביאה עליו
הרבה פרסום שלילי לאחרונה, בבלוגים ואפילו בעיתונים. לדוגמה יש כאלו שחושבים
שהאיגוד צריך להתעסק רק ברישום דומיינים, ואסור לו להתעסק ב (למשל) הפערים
הדיגיטליים בישראל. ברגע שהאיגוד גם עוסק בשני תחומים, אחד (דומיינים) רווחי
והשני (מטרות חברתיות) מוציא כסף, תמיד יתנגדו חובבי (וממני) התחום הראשון לממן
את התחום השני.

> עמותת המקור לא השכילה לעשות זאת, ולכן עשוי
> להיראות לאדם מבחוץ  כי מדובר בגוף שלא עושה הרבה מעבר לארגון "יום כיף" שנתי
> לחברים בו מידי קיץ, ולהרים מעבדת מחשבים או שתיים לטובת מקורבים לו. אם המקור
> רוצה להתפתח, זה הזמן להתעורר ולנסות לדחוף את הקוד הפתוח בארץ לכיוונים
> נוספים, ואולי באותה ההזדמנות גם להתרחק טיפה מהקישור בין "תוכנה חופשית"
> ל"מערכת הפעלה חופשית".

לאיגוד האינטרנט יש ייתרונות רבים על עמותת המקור, אבל הייתרון הבסיסי שעומד
בבסיס הכול הוא התקציב הגדול הרבה, הרבה, יותר (לדעתי, כמעט פי אלף, אבל אין
לי את הנתונים המדויקים) שיש לאיגוד האינטרנט. לאיגוד האינטרנט יש הכנסות
משמעותיות מתחומי ה domain registration ו- IIX, ובהכנסות אלו הם יכולים לעשות
המון, ועושים המון. בהכנסות אלו הם גם יכולים לשכור משרד, לשכור עובדי מנהלה
(אבל כל הבכירים באיגוד הם מתנדבים, כמו אצלנו), וכד', ובכך לקבל עמותה הרבה
יותר אקטיבית ויעילה משלנו - אצלנו חברי הוועד הם גם מדפיסי תעודות החבר, מנהלי
האתר, מנהלי חשבון הבנק, ועוד, ולא באמת פנויים לחשוב על מה ברצונם לעשות אלא
רק "מבזבזים" זמן על ביורוקרטיה וכד' (ואני מדבר מניסיון של חבר ועד).

האם יש לך רעיון כיצד נוכל להגדיל את תקציב העמותה? אם נמצא מקור הכנסה שכזה,
מצב העמותה יכול להשתפר מאוד, לדעתי.

> משימות יש בשפע, ואפשר בקלות למצוא להן שותפים. למשל לייבא לארץ דיסקים של
> לינוקס ולהפיץ אותם בבתי ספר ובמקומות בהם מסתובבים אנשים שקרובים לרעיונות של
> תוכנה חופשית. "לקיחת חסות" על פרוייקטים של תוכנה חופשית מהמובילים בארץ
> והובלתם, הוצאת הודעות לתקשורת על כל פיפס ותוכנה חדשה שיוצאת לאוויר העולם,
> ומבחינתי גם הקמת אוהל מחאה מול ביתו של ראש הממשלה (בסמוך לאוהל למען שחרור
> גלעד שליט ואולי אפילו לספק להם תשתיות מחשוב) כדי לעודד אותו לאמץ פתרונות
> פתוחים וחופשיים.

את כל אלו אין שום בעיה לבצע, וחלקם (כמו דיסקים והודעות לתקשורת) אף נוסו
בעבר. פשוט צריך חברי ועד או פעילים עם מספיק מרץ וזמן. וצריך עוד משהו שמאוד
חסר לעמותה שלנו: מסורות ודרך להעברתן. לדוגמה, נניח שפעם כבר הוכנו דיסקים
וחולקו, והשנה אנו רוצים לעשות זאת שוב - איך זה יקרה, אם כל חברי הוועד
התחלפו? אין לנו שכירים שנשארים אחרי חילופי הוועד (שוב, התקציב) וגם אין
לנו אתר או קובץ או שום פיתרון אחר שמתאר בצורה מפורטת איך בוצעו רעיונות
כדי להקל על ביצועם שוב מאוחר יותר. לדוגמה, כשנכנסתי לוועד היינו צריכים
ללמוד מאפס איך בנוי האתר שלנו ואיך מנוהל חשבון הבנק שלנו - הוועד הקודם לא
השאיר שום תיעוד מסודר. ואני מתבייש לומר שגם אנחנו לא השארנו תיעוד מסודר
לוועד שאחרנו.

אולי הגיע הזמן להשתמש בויקי בצורה רצינית, לתיעוד מסורות שכאלו?

נדב.

--
Nadav Har'El                        |     Tuesday, Oct  6 2009, 19 Tishri 5770