Kuvauksen perusteella jotain vuotoa tapahtuu LAN-kaapelienkin kautta, mutta niiden suodattaminen ei ratkaise ongelmaa, koska häiriö tulee purkista kaapelit irrotettunakin. Entä jos laitekotelon tunkisi täyteen jotain EMI-suojamateriaalia (johtavaa kangasta tms.)? Suojaus tulisi lähelle RF-säteileviä komponentteja ja johdeliuskoja. Piirilevyä vasten pitäisi olla eristävä muovikalvo välissä. Mikropiirien ylikuumeneminen olisi ehkä seuraava vaihe... Onko kotelo muovia? Muovikotelon teippaus alumiiniteipillä (esim. sisäpuolelta) tai johtava pinnoitespray ja maadoitus?

Ja nämä ovat sitten nähtävästi EMC/EMI-määräykset täyttäviä laitteita, vai kuinka? Ei kai muunlaisia saa myydäkään? Toisin sanoen häiriönormeilla voi pyyhkiä permantonsa, koska raja-arvot on asetettu käytännön kannalta liian löysiksi, tai sitten näitä ei valvota mitenkään. Oletetuilla valvontaviranomaisilla lienee miellyttävämpää tekemistä päiväohjelmansa täytteeksi.

73 de JTS

- - -