Hei,

Kommentoin kommentteja lyhyesti:

Kuunteluolosuhteet (Lappi vs. muu Suomi), laitteistot (luomu vs. sdr),
kuunteluun käytetty raha ja aika ovat aina yksilöllisiä, ja toki aiheuttavat
eroja kuuntelutulosten suhteen. En ole koskaan väittänyt, että siinä olisi
mitään väärää. Kukin harrastakoon, kuten itse haluaa!

Olen tosin tuonut esiin sen tosiasian, että esim. sdr (troolaus) ja
luomukuuntelu (perinteinen kuuntelu) ovat lähtökohtaisesti eri kuuntelulajeja.
Ne lasketaan kuitenkin samaan rankkiin, jolloin kuuntelijoiden kuuntelutulokset
eivät voi olla vertailukelpoisia. (Vrt. Jos toinen hiihtää 15 km perinteisellä
tyylillä ja toinen luistelutyylillä, niin eihän se loppuaika voi olla mitenkään
vertailukelpoinen). Lajikysymys on aivan eri kuin se, kuinka paljon on aikaa
tai rahaa harrastukseen, tai missä päin Suomea kuuntelee. Mutta kuten sanoin,
en vastusta sdr-kuuntelua. Ehkä siirryn siihen joskus hamassa tulevaisuudessa
itsekin.

Varsinaisesta peruskysymyksestä olen edelleen sitä mieltä, että QSL-vastauksen
tulee olla henkilökohtainen. Siihen vetäisin siis sen viimeisen rajan. Jounin
kanta on lähellä omaani:

"Kimppavastaukset eivät ole sen arvottomampia tai arvokkaampi kuin
henkilökohtaiset vastaukset, mutta niiden hyväksyminen pistelaskentaan
henkilökohtaisiin vastauksiin rinnastettavina, aiheuttaa loogisia ongelmia ja
eriarvoisuutta. Kimppa-QSL:ien laskemista omana kokonaisuutenaan en vastusta."

Aikoinaan yritin ajaa suomalaisten asemien pistelaskennan ottamista mukaan
SDXL-rankkiin, mutta niitä ei hyväksytty. Sekään ei olisi ollut keneltäkään
kuuntelijalta poissa, mutta SDXL päätti toisin. Suomi-laskennan vapauttaminen
ei olisi muuttanut DX-kuuntelun henkilökohtaisen pistelaskennan perusteita.
SDXL veti rajan tuohon paikkaan, että suomalaiset yleisradioasemat eivät ole
pistelaskennassa samanarvoisia kuin ulkomaiset yleisradioasemat
(lukuunottamatta sääntöä 1+2=3). Pistelaskennan laajentamisessa tulee vastaan
voittoja ja tappioita. Saapa nähdä, miten Kimppa-QSL saa kannatusta päättävissä
elimissä?

Joten johonkin kai se raja on vedettävä? Vai poistetaanko kaikki rajat?
Jokainen laskekoon pisteensä ihan miten itse lystää? Henkilökohtaisesti
pisteiden merkitys on omalla DX-urallani vähentynyt iän mukana. Oma
rankkisijoitukseni ei hetkauta minua näillä aamuilla. Nykyisin yritän kerätä
lähinnä uusia DX-maita.

73s Hannu