Some of the emails state that they are not spam, because they comply with:
Article L330-4 Code électoral. Does this realy apply to email addresses given
to the embassy for other purposes, like getting a notification when to pick up
an ID?
Yup. Ton adresse email fait partie de la base de données de la liste consulaire, et peut-être légalement contactée abusivement. Tout comme tu peux légalement recevoir des emails envoyés par une société à qui tu as acheté un produit. Mais c'est pas parce que c'est légal que c'est pas du spam : le spam, c'est ce que le destinataire considère comme étant du spam.
Anyway, I never agreed that my email address is put on a liste électorale
Liste consulaire, c'est pas la même chose
  and
never premitted the french embassy to hand out my email address or other
personal data to marketing companies who now work for the elections and
tomorrow will promptly reuse my data for any other email campaign or sell it
to anyone wanting to buy it from them.
Tu peux paraitre un peu parano, mais je comprends ton point de vue. D'un autre côté, les spams qui arrivent jusqu'à mon inbox font les frais de ma vengeance particulièrement intransigeante.
I did try to unsubscribe from some of those lists, unsuccessfully. I still get
their 'newsletters'.
Je n'ai pas lu l'article de loi en question, mais je suppose que c'est totalement interdit.
Is there anything else which can be legaly done against political spam? Like
for example in switzerland, the 'Préposé fédéral à la protection des données
et à la transparence' website offers templates for legal letters to send to
companies and authorities to request them to send you and extract of your data
and delete it. Is there something similar in france?
Contacte la CNIL, mais ça risque de prendre du temps à traiter le dossier ...

--
Benjamin